Fraude met ranglijst in VS

Een goed aangeschreven Amerikaans college heeft de afgelopen zes jaar gelogen om hoger op de nationale ranglijsten te komen.

Het Claremont McKenna college stond op nummer negen in de invloedrijke ranglijst met liberal arts colleges van U.S. News. Dat was mede dankzij goede scores van studenten op het toelatingsexamen, de zogeheten SAT Test. Het college wist kennelijk intelligente eerstejaars te trekken en dat is een pluspunt in de ranglijsten.

Maar de scores van Claremont McKenna waren enigszins geflatteerd, meldt de New York Times. Daardoor kwam het college net iets hoger in de ranglijst terecht. Hoeveel plaatsen het zal zakken, is nog niet bekend. Op de website van U.S. News is de lijst nog niet aangepast.

Het collegegeld voor Claremont McKenna is ruim 42.000 dollar per jaar. Er studeren twaalfhonderd studenten. Van alle aanmeldingsverzoeken wordt slechts zeventien procent gehonoreerd.

Tags: fraude | Ranking