Geen reserves om bezuiniging op te vangen

Staatssecretaris Halbe Zijlstra kan dan wel tegen de Tweede Kamer zeggen dat de universiteiten hun reserves moeten aanspreken als hij de komende twee jaar zijn bezuinigingen doorvoert, maar dan moet je wel reserves hebben. “En die hebben we de facto niet”, zegt collegelid Hans Amman van de Universiteit Utrecht.

De Universiteit Utrecht heeft 27 miljoen euro in kas, maar dat is op de totale UU-begroting van ongeveer 700 miljoen per jaar, een verwaarloosbaar bedrag. Daarbij lopen de schulden op tot een geschat bedrag van 174 miljoen in 2013. “We moeten zelfs geld lenen”, zegt Hans Amman, “voor met name ons vastgoed. We hebben dus sowieso geen mogelijkheden om bezuinigingen op te vangen uit onze reserves.”

De overkoepelende organisatie van universiteiten, de VSNU, heeft al eens uitgerekend dat de som van de reserves die de universiteiten samen hebben, niet toereikend is om zelfs maar het vastgoed te onderhouden of te vervangen.

Met toga naar Den Haag

Morgen, op de verjaardag van de staatssecretaris, stroomt Den Haag vol met studenten, docenten en hoogleraren die protesteren tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Vanaf De Uithof vertrekken vroeg in de ochtend verschillende bussen met hoogleraren en leden van medezeggenschapsraden die in de ochtend gaan protesteren. De hoogleraren konden vandaag hun toga ophalen zoals Leonard Rutgers (l) en Alexandre Bonvin (r) vanmiddag deden. In vol ornaat zullen de hoogleraren van het Plein, via het Binnenhof naar het Spui lopen waar om 11.15 uur een manifestatie begint. ’s Middags om 13 uur begint het studentenprotest. Alle Utrechtse studenten hebben collegevrij gekregen van het college van bestuur om naar het Malieveld te kunnen.

Geen extra treinen

De NS zegt geen extra treinen te kunnen inzetten. “Voor de reis van Utrecht naar Den Haag verwachten we geen problemen, omdat de studenten na de ochtendspits vertrekken. Voor de terugreis verwachten we die eigenlijk wel. Als de manifestatie is afgelopen, zitten we al in de avondspits. Op dat moment rijdt al ons beschikbare materieel al en dan is het normaal gesproken al druk. Dus met zo’n 15.000 tot 20.000 studenten extra die vanuit Den Haag naar huis willen, wordt het helemaal druk. We vragen de studenten dan ook om niet allemaal tegelijkertijd te willen vertrekken. Studenten die vanuit Den Haag naar Rotterdam of Amsterdam reizen vragen we via ons station Holland Spoor te vertrekken.”

GK