Geert Dales weg bij Inholland

Geert Dales is opgestapt als bestuursvoorzitter van de Hogeschool Inholland. Hij kon niet meer overweg met zijn medebestuursleden. De affaire met de dubieuze afstudeerroute heeft hem de das omgedaan.

In een persbericht spreekt Inholland van “een verschil van inzicht over de bestuursstijl”. Dat verschil bestaat al langere tijd, maar wordt “geaccentueerd door de problemen bij de opleiding MEM van Inholland-Haarlem”. De twee overige bestuursleden, Lein Labruyère en Joke Snippe, nemen voorlopig de taken over.

Volgens de <http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1031492/2… waren Dales’ medebestuursleden niet te spreken over diens optreden in de media, toen de twijfelachtige afstudeerroute van de opleiding media & entertainment management in het nieuws kwam.

Langstudeerders zouden hun diploma zo goed als cadeau hebben gekregen. Dales probeerde vooral het blazoen te zuiveren en toonde te weinig betrokkenheid bij de hogeschool, vinden Labruyère en Snippe. Ze hebben genoeg van zijn “baantjesjagersmentaliteit”, aldus de Volkskrant.

Een commissie onder leiding van Gerd Leers, de aankomend minister van Immigratie en asiel, concludeerde dat er van fraude geen sprake was, maar dat er van alles mis is gegaan bij de MEM-opleiding. Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt haalde hard uit naar Dales toen die het oordeel van de commissie-Leers als “vrijspraak” opvatte.

Hoger Onderwijs Persbureau