GG&GD waarschuwt studenten opnieuw na bofaanval bij volleyballers

In een bericht aan de universiteit, de hogeschool en de studentenverenigingen wijst de Utrechtse GG&GD dinsdag studenten opnieuw op de noodzaak zich te laten vaccineren tegen de bof. Bij de Utrechtse volleybalvereniging Protos meldden zich sinds afgelopen vrijdag tien studenten die de ziekte naar alle waarschijnlijkheid onder de leden hebben.

Een telefoontje van een trainer aan het Protosbestuur afgelopen vrijdag bracht twee gevallen van bof binnen een team aan het licht. Het Protosbestuur besloot daarop de geplande wedstrijd van het betrokken team af te blazen. Ook werd de gehele vereniging via een e-mail op de hoogte gesteld. Uit de reacties bleek dit weekeinde dat tenminste acht andere leden ook klachten hadden die waarschijnlijk duiden op de bof.

Voorzitter Sanne van Logten zegt geen idee te hebben waarom de ziekte juist bij haar vereniging in deze hevigheid toeslaat. “We hopen slechts dat zich geen nieuwe gevallen voordoen. Gelukkig gaat het tot nu toe om een milde vorm.” De Protosleden reageren vrij nuchter, meldt de voorzitter. “Een enkeling is ongerust, bijvoorbeeld omdat er lichamelijke klachten zijn, maar de meesten zijn vooral blij dat wij de zaak zo serieus nemen.”

Van Logten had maandagochtend contact met de Utrechtse afdeling van de GG&GD. Deze stelde volgens jaar dat het niet noodzakelijk was om wedstrijden en trainingen af te blazen. Wel maken affiches in sportcentrum Olympos sinds deze week melding van de voorzorgsmaatregelen die sporters kunnen nemen. Van Logten: “Opletten met hoesten en met niezen, en niet van elkaars flesjes drinken, bijvoorbeeld. Het gaat om dat soort zaken.”

Op de Protossite verschijnt dinsdag een tekst van de GG&GD. De instelling stuurde dinsdag ook een bericht naar de universiteit, de hogeschool en studentenverenigingen. Een woordvoerder meldt dat het gaat om dezelfde informatie die eerder in mei en in augustus werd verspreid. De GG&GD roept studenten die niet of niet volledig zijn gevaccineerd op om zich alsnog te laten inenten. Dit kan ook nu weer tegen een gereduceerd tarief.

De bof verloopt meestal zonder ernstige complicaties, maar kan in het ergste geval leiden tot hersenvliesontsteking of onvruchtbaarheid bij mannen. Studenten lopen een groter risico doordat ze dichter op elkaar leven.

XB

Kijk voor meer informatie op de site van de GG & GD.