Gissen naar vooraanmeldingscijfers

De Vrije Universiteit ziet haar studentenaantal komend jaar met 35 procent toenemen en de Universiteit van Tilburg zelfs met 45 procent, schrijft de Volkskrant. Maar de VU zegt van niets te weten en Tilburg houdt het op zes procent meer eerstejaars.

Voor sommige Tilburgse studierichtingen hebben zich 45 procent (communicatie- en informatiewetenschappen), 75 procent (liberal arts & sciences) en maar liefs 115 procent (personeelswetenschappen) meer eerstejaars aangemeld dan vorig jaar rond deze tijd, bevestigt een voorlichter van de UvT. Maar voor andere opleidingen is juist minder belangstelling. “Het aantal vooraanmeldingen is met gemiddeld zes procent gegroeid. We verwachten dat ons marktaandeel gelijk blijft.”

Ook de Vrije Universiteit reageert verbaasd op de veronderstelde stijging met 35 procent. “Wij communiceren nog geen vooraanmeldingscijfers omdat die niet betrouwbaar zijn”, zegt een woordvoerder.

Wachten met keuze studie
Ieder jaar is er discussie over de vooraanmeldingscijfers. Studiekiezers mogen zich voor verschillende opleidingen aanmelden en sommigen wachten tot het laatste moment met hun keuze. Pas in oktober wordt definitief vastgesteld hoeveel studenten zich daadwerkelijk hebben ingeschreven. Dit jaar hebben de VSNU en de HBO-raad daarom voor het eerst besloten de vooraanmeldingscijfers niet openbaar te maken.

De Hogeschool Inholland heeft zelf naar buiten gebracht dat ze dertig procent minder vooraanmeldingen heeft. Bestuursvoorzitter Doekle Terpstra noemde dat “tegenvallend fors”, al hield de vorig jaar in opspraak geraakte hogeschool wel rekening met een teruggang. Inholland verwacht te moeten snijden in het personeelsbestand. Omringende hogescholen zullen waarschijnlijk groeien door de terugloop bij Inholland.