Gratis reizen naar Koninginnenacht

Aanstaande donderdagmiddag mogen alle studenten met een OV-chipkaart vrij reizen, ook als ze een weekendabonnement hebben. De Landelijke Studenten Vakbond heeft het reisrecht van studenten weten te verruimen.

Het is de LSVb gelukt. Studenten met een weekendkaart kunnen voortaan weer gratis met de trein reizen op de middag voorafgaand aan een feestdag, zelfs als die feestdag op een doordeweekse dag valt. De regeling is net op tijd in ere hersteld, want er komt een reeks doordeweekse feestdagen aan. Koninginnedag natuurlijk, maar ook 5 mei. De week daarop is het donderdags Hemelvaartsdag. Ook met een weekendabonnement kunnen studenten de dagen ervoor gratis reizen na twaalf uur ‘s middags.

Zo stond het ook in de folder ‘Studentenreisproduct’ van de Informatie Beheer Groep (tegenwoordig DUO). Maar een jaar geleden ontvingen studenten een brief: de ‘middagregeling’ zou vanaf 2010 vervallen. Ten onrechte, vond de LSVb. De bond klaagde erover bij het ministerie en de IB-Groep en kreeg gelijk.

Na Hemelvaartsdag is het voorlopig afgelopen: tweede pinksterdag is een maandag en Kerstmis valt in het weekend.

HOP