Groot verschil in collegegeld bachelor

Het collegegeld voor de opleiding geneeskunde bedraagt in Groningen 32.000 euro, terwijl de Universiteit Maastricht slechts 8.500 euro in rekening brengt. De tarieven voor ‘tweede bachelorstudies’ lopen flink uiteen.

Studenten betalen voor hun eerste bachelor- en eerste masteropleiding het wettelijke collegegeld van 1.713 euro per jaar. Als ze daarna een tweede bachelor willen volgen, moeten ze tegenwoordig het kostendekkende instellingscollegegeld betalen. En dan blijken de verschillen tussen universiteiten heel groot, aldus de Keuzegids Hoger Onderwijs, die de tarieven op een rij zette.

Zelfs binnen één stad scheelt het een slok op een borrel. De Universiteit van Amsterdam vraagt 20.000 euro collegegeld voor de bacheloropleiding geneeskunde, terwijl de Vrije Universiteit in dezelfde stad slechts 15.000 euro in rekening brengt.

Alfa- en gammaopleidingen kosten aan de Universiteit van Tilburg voorlopig slechts 1.713 euro, al zal de prijs vanaf september 2013 voor menige bacheloropleiding omhoog gaan. De Amsterdamse universiteiten rekenen beide 9.000 euro per jaar. De andere instellingen zitten daar tussenin, maar vragen minstens 5.000 euro per jaar.

Bètastudies zijn over het algemeen iets duurder: van 6.853 euro in Rotterdam tot 11.000 euro aan de UvA en de VU.

Waar de verschillen tussen universiteiten vandaan komen, is niet duidelijk. In hun voorlichting geven de universiteiten geen uitleg over de tarieven.

Staatssecretaris Zijlstra is niet van plan om instellingen een maximumtarief voor tweede studies op te leggen. “Je kunt niet tegen een instelling zeggen dat het instellingscollegegeld standaard hooguit 10.000 euro mag bedragen, terwijl de kostprijs van sommige studies het dubbele is”, zei hij afgelopen najaar in de Tweede Kamer. Alleen als instellingen structureel te veel geld vragen, wil hij het er in de Tweede Kamer over hebben.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit deed in september een inval bij de twee Amsterdamse universiteiten in verband met verboden prijsafspraken. Universiteiten mogen geen kartel vormen en moeten ieder voor zich een prijs vaststellen.

Een groep rechtenstudenten voert een rechtszaak tegen de hoge instellingstarieven voor juridische masteropleidingen. De universiteiten moeten uitleggen hoe ze tot hun tarieven komen en wat de kosten van een opleiding zijn, vinden de studenten. De hoge tarieven voor masteropleidingen hebben tot nog toe meer aandacht getrokken dan de tarieven voor bacheloropleidingen.