Grote inbraak Pnyx

Verschillende studentenverenigingen en –organisaties zijn slachtoffer geworden van een grootschalige inbraak in het studentencentrum Pnyx. In het pand aan Achter st. Pieter werden de deuren van 15 kamers geforceerd. Een grote hoeveelheid waardevolle zaken is buit gemaakt.

“Laptops, camera’s, contant geld, allemaal weg”. Volgens Yvette Raets, voorzitter van de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB), zijn zondagnacht de inbrekers zeer doelgericht te werk gegaan in het studentencentrum. Een precieze opgave van de schade kon Raets maandagmiddag nog niet geven. Het gebouw werd pas laat in de middag vrijgegeven door de politie. De Algemene Ledenvergadering van de SIB die voor maandagavond gepland was in Pnyx vindt nu elders plaats.

Ook in de kamer van zeilvereniging Histos is het “een zooi”, meldt een lid telefonisch. Hij wil evenmin ingaan op de precieze schade zolang de vereniging daar zelf nog geen goed beeld van heeft. Voor Histos was het overigens al de tweede keer dit jaar dat haar kamer werd opengebroken.

Een woordvoerder van de politie kon maandagmiddag nog geen informatie verstrekken over de inbraak. Naar alle waarschijnlijkheid heeft men zich via de achterzijde toegang weten te verschaffen tot het gebouw.

De afdeling Studentenservice heeft alle 30 organisaties die in het universitaire pand zijn gehuisvest, gevraagd de komende dagen een inventarisatie te maken van de gestolen goederen. De bedoeling is om een gezamenlijke aangifte te doen.

Lees ook update van 7 september Inbrekers Pnyx wisten waar ze moesten zijn.