Hé, hé. Ho, ho. Onderwijs verpest je zo!

“De bezuinigingsplannen raken mij persoonlijk heel hard. Ik studeer geneeskunde, zit in mijn vijfde jaar, maar heb er zes studiejaren opzitten. Dat komt omdat ik het eerste jaar was uitgeloot en een jaar biologie heb gedaan. Als alles mee zit, kan ik over twee jaar afstuderen. Eigenlijk zou ik nog graag extra ervaring opdoen door een co-schap in India te lopen. Maar dat”, zegt Timo, “zal me extra duur komen te staan.”

Zo’n tweehonderd studenten verzamelen zich deze vrijdagmiddag 10 december voor het Minnaertgebouw in De Uithof voor de lawaaidemonstratie. De vuilniszakken vol studielast van de organisatie het Studenten Actie Comité Utrecht (SACU) liggen al klaar om te worden meegenomen in de optocht. Net als de piketborden met daarop een afbeelding van Rutte en Verhagen met kerstmuts die de mensheid een ‘merry crisis and a happy new fear’ toewensen. Op hetzelfde moment verzamelen zich ook boze en bezorgde studenten in Wageningen, Amsterdam en Nijmegen.

De stoet zet zich tegen enen in beweging. “Hé, hé, ho, ho, onderwijs verpest je zo’ wordt vrolijk afgewisseld met ‘Verhagen en Rutte, zit niet zo te kutten’. Bij een gebouw van de Hogeschool wordt kort stilgestaan en gespeechd. Kirsten en Tamara hebben hun eigen gesprek. De twee derdejaars studenten Culturele Antropologie vinden zichzelf geen typische actievoerders. Toch lopen ze vandaag mee. Kirsten: “Wij hebben geen studievertraging, maar we kennen wel genoeg andere studenten die dat wel hebben. Voor hen is studeren veel duurder geworden.”

Ruimte

De twee studentes hadden het net over de gevolgen van de bezuiniging. “Ik vind dat de persoonlijke ontwikkeling van een student nu helemaal buiten beeld komt”, zegt Kirsten. “ Er is naast het studeren nauwelijks meer ruimte voor iets anders. En ik wil toch ook nog graag naar buitenland.”

Tamara vreest dat toekomstige studenten met vertraging stoppen na hun bachelor of alleen nog maar een master gaan volgen die duidelijk kans op een baan biedt om zo de schulden af te lossen. Voor hun opleiding ziet het er dan somber uit, denken ze. Kirsten: “Zo gemakkelijk is het niet om als cultureel antropoloog werk te vinden, maar ik zou het echt slecht vinden als de studie zou verdwijnen, want ik vind het een belangrijke studie.”

Ook bij het bestuursgebouw van de universiteit staat de stoet stil. Gehoopt wordt dat een collegelid de studenten nog een hart onder de riem komt steken want tenslotte zei voorzitter Van Rooy in een interview met DUB dat ze het studentenverzet steunt. Op dat moment zit Van Rooy echter in het bestuursgebouw in vergadering met de VSNU, de overkoepelende organisatie van universiteiten.

Arm en rijk

Student bedrijfskunde Pieter scandeert de leuzen uit volle borst mee. Hij laat zijn stem vooral horen om het op te nemen voor jongeren die van studeren zullen afzien. “Kinderen van wie de ouders niet kunnen meebetalen aan een studie, zullen misschien liever gaan werken na de middelbare school. Zij zien op tegen een hoge studieschuld. Ik vind dat alle kinderen gelijke kansen moeten hebben.”

Timo loopt van het bestuursgebouw weer mee terug naar het plein bij De Spar. Behalve dat hij moet gaan bedenken hoe hij zijn studie verder moet gaan financieren, is hij vooral boos op het beeld dat de plannen scheppen van een student. “Wat me vooral tegen de borst stuit, is dat alle studenten door Rutte worden afgeschilderd als lui. Ik studeer nu zes jaar, maar heb elk studiejaar gehaald.”

GK