Half procent salarisverhoging

De onderhandelaars van universiteiten en vakbonden hebben vrijdag afgesproken de huidige cao te verlengen tot 1 oktober 2011. In november krijgt het personeel een uitkering van vijfhonderd euro en vanaf februari 2011 een half procent salarisverhoging.

“Het is een sober akkoord”, erkent Marieke van den Berg, bestuurslid van Abvakabo/FNV, maar meer zat er volgens haar niet in het vat. “Ik ben ervan overtuigd dat dit in de huidige situatie het maximaal haalbare is.” Ze is blij dat de universiteiten de nullijn hebben verlaten en denkt dat de acties bij de opening van het academisch jaar daar aan hebben bijgedragen.

In het onderhandelaarsakkoord, dat nog moet worden goedgekeurd door de universiteiten en de vakbondsleden, zijn afspraken gemaakt om arbeidsgehandicapten sneller aan werk te helpen. Ook zal het loopbaanbeleid worden gestimuleerd. “Het moet normaal worden dat je als personeelslid periodiek met iemand praat over je werk”, zegt Van den Berg, die vindt dat dit nu te weinig gebeurt. “Een baan die nu leuk is hoeft over vijf jaar niet meer leuk te zijn, of zelfs niet meer te bestaan. Daarom is het goed dat iedereen zich blijft ontwikkelen en daartoe ook de mogelijkheden krijgt.”

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: vsnu | cao