Heimwee naar discotheek Radstake in Varsseveld

Het gaat niet goed met de Achterhoek. De regio vergrijst en bedrijven dreigen te vertrekken. Een wervingsactie moet Utrechtse studenten met roots in het oosten van het land verleiden om terug te keren.

“Of ik zelf na mijn studie weer in de Achterhoek ga wonen? Die kans zit er zeker in. Als ik ooit een gezin begin, dan doe ik dat het liefst daar. Het is een fijne plek om op te groeien. De natuur is op prachtig en er zijn er geen files. Bovendien koop je er een villa voor hetzelfde bedrag waarvoor je hier hooguit een krappe eengezinswoning kunt krijgen.”

Tijmen Altena kent zijn taak. Sinds kort is hij voorzitter van het studenteninitiatief Echt Achterhoek Utrecht. De student Natuurwetenschap en Innovatiemanagement reageerde op een oproep die de samenwerkende Achterhoekse gemeenten naar alle Utrechtse studieverenigingen stuurde. De organisatie Regio Achterhoek was op zoek naar studenten afkomstig uit de regio die op vrijwillige basis wilden meehelpen andere studenten te overtuigen na hun studie terug te keren naar hun thuishaven.

Binnen zijn studievereniging Helix was Tijmen, geboren in Borculo en getogen in Ruurlo, toevallig al samen met een aantal andere leden bezig een Achterhoek-commissie op te zetten. “Om de een of andere reden hebben Achterhoekers een speciale band met elkaar. Waarschijnlijk ligt dat aan het plattelandskarakter. Er zijn maar een aantal punten waar iedereen samenkomt. Veel Achterhoekers hebben op dezelfde middelbare school gezeten en iedereen is in discotheek Radstake in Varsseveld geweest.”

Vogelschieten
Met een viertal andere Utrechtse studenten organiseert Tijmen op 10 juni in sportcentrum Olympos een bijeenkomst voor studenten die belangstelling hebben om terug te keren. De wervingsposters hangen inmiddels bij alle Utrechtse studieverenigingen

Studenten kunnen tijdens de bijeenkomst kennismaken met bedrijven als Aviko, Kaak en Bronkhorst High-Tech. Daarnaast is er een zeskamp met populaire Achterhoeks spellen. Zo mocht het Vogelschieten, waarbij met een buks op een houten vogel wordt geschoten, niet ontbreken. Tijmen hoopt verder nog op de medewerking van de van oorsprong Achterhoekse bierbrouwer Grolsch aan een wedstrijdje krattentorens bouwen.

Het evenement haakt daarmee aan bij de voorlopige bevindingen van een Groningse masterscriptie. Daaruit blijkt ondermeer dat veel hoger opgeleiden nog steeds een ‘thuisgevoel’ hebben bij de Achterhoek, maar tegelijkertijd denken dat er in hun thuisregio moeilijk geschikt werk te vinden is.

Høken
Hoewel relatief veel jongeren uit de Achterhoek in Enschede, Nijmegen en Groningen gaan studeren, kiezen de acht Achterhoekse gemeenten er bewust voor om in Utrecht te werven. Utrecht is een grote, centraal gelegen stad waar naar een grove schatting zo’n 1200 studenten uit de Achterhoek studeren. Utrechtse studenten zouden bovendien minder gemotiveerd kunnen zijn om terug te keren dan de studenten uit de andere steden.

Tijmen hoopt dat studenten vrienden meenemen naar de bijeenkomst in Olympos en daar oude bekenden zullen ontmoeten. Mogelijk kan het evenement dan leiden tot de vorming van een netwerk van studenten uit de Achterhoek. “Een van de redenen waarom afgestudeerden besluiten om niet terug te gaan is de angst om hun sociale omgeving in Utrecht te verlaten. Wanneer je contact houdt met mensen met hetzelfde Achterhoekgevoel die na hun studie weer in de Achterhoek willen wonen, wordt de stap om terug te keren kleiner.”

De actie richt zich voornamelijk op studenten uit de regio, maar de Achterhoek verwelkomt natuurlijk ook afgestudeerden vanuit andere delen van het land. Volgens Tijmens aarden die prima in de regio als ze zich twee Achterhoekse concepten weten eigen te maken. In de eerste plaats gaat het om naoberschap. Tijmen: “Een goede buur is beter dan een verre vriend. In de Achterhoek helpen de mensen elkaar.” Maar nog belangrijker is waarschijnlijk høken: de door popgroep Normaal gecultiveerde wijze van feestvieren. Tijmen: “Tja, dat is een oergevoel dat moeilijk is uit te leggen. Mensen moeten dat zelf ervaren.”

Aanmelden kan via: http://www.echtachterhoek.nl/utrecht/