'Het gaat niet om het bier, het gaat om Utrecht'

De Utrechtse introductie tijd (UIT) gaat deze maandag van start. Begeleid door vijfhonderd mentoren, bevolken deze week ruim drieduizend aankomende studenten de straten van Utrecht. Hoe worden mentoren voorbereid op de UIT? En wat zijn de do’s en don’ts voor de komende dagen? Wij van DUB vroegen het de pappa’s en de mamma’s. Eén van de dingen waar de UIT-organisatoren zich zelden druk om hoeven te maken, is het vinden van mentoren. De pappa’s en mamma’s, zoals ze liefkozend genoemd worden, melden zich elk jaar weer in grote getale aan. Zo ook Fleur, Leis en Anne. Via hun vereniging Veritas waren ze er in maart als de kippen bij om dit jaar mentor te mogen zijn. Het is voor hen de eerste keer. Na het doorkomen van een heuse selectieprocedure (“Bitse sessie”) zijn zij de gelukkigen die vanaf vandaag tientallen onwetenden wegwijs mogen maken in het grote vraagteken Utrecht.

Duimpje

Waarom de dames mentor zijn geworden?  Fleur (22, Rechten): “Ik ben reisleider geweest, dus weet hoe leuk het kan zijn om een groep mensen te begeleiden. Dit lijkt me een uitgelezen kans om in mijn eigen stad, met nieuwe mensen, een leuke week vol met activiteiten en feesten te hebben. “
Anne (22, communicatie en informatiewetenschappen) : “We wonen er alle drie al een tijd, maar ook wij kennen Utrecht niet helemaal op ons duimpje.  “Dat is één van de redenen waarom ik mentor ben geworden:  je leert je eigen stad in één week op een hele andere manier kennen.”

Feesten
De voorbereiding op het mentorschap stelt in de ogen van de dames niet heel veel voor. Deze bestond uit het aanhoren van een presentatie en een verplichte cursusdag afgelopen zaterdag (zie kader). Hoewel de dames lid zijn van Veritas en daar natuurlijk tijd met hun ‘kids’ zullen doorbrengen, zijn ze niet van plan de hele week aan de Kromme Nieuwegracht te vertoeven. Leis (20, pedagogiek) : “Een mentor maakt of breekt de week, dat besef ik maar al te goed. Kijk, de cantus op Veritas wil niemand missen, maar ik ga de aankomende studenten zeker ook alle andere verenigingen laten zien. Ja, ook Biton. De schuimparty op Unitas schijnt ook legendarisch te zijn, dus dat wil ik ook niet missen. Iemand overhalen om lid van Veritas te worden? Natuurlijk ben ik deze week een ambassadeur van mijn eigen vereniging, maar iemand overhalen zal ik nooit doen. Iedereen moet zelf beslissen of en waar die lid wil worden.”

Regelen
Is het verboden om als mentor met één van je ‘kids’ te zoenen? Anne, lachend: “Geen idee. Ik denk dat het best mag, maar sorry, ik sla 17-jarige jongens liever over.” De rest knikt. “Wij zijn er in ieder geval geen mamma voor geworden. Bij pappa’s is dat vast een ander verhaal. Voor sommige gasten is regelen waarschijnlijk dé insteek om pappa te worden, wij halen onze voldoening liever uit het goed begeleiden van de kinderen.”

Laf borrelen
Eén van de regels waar de mentoren zich aan moeten houden tijdens de UIT, is dat ze geen drankspelletjes met de ‘kids’ zullen doen. De dames gaan zich daar netjes aan houden; ze zijn immers tot middernacht verantwoordelijk voor hun groepje. Fleur: “Daarna zullen we ook nog wel een beetje blijven opletten, maar het zijn natuurlijk geen kinderen van veertien meer.” Het hele groepje de hele week van drank voorzien, is Leis in ieder geval niet van plan. “Misschien heb ik wel een ventje uit het Gooi die alles gaat betalen, dat zou mooi zijn.”Zelf helemaal tot het gaatje gaan kán, maar maakt de week voor de mamma’s wel zwaarder. Anne: “Natuurlijk gaat het een wilde, zware week worden, maar ik ben er klaar voor en heb er zin in. Laat de UIT maar beginnen!”

De UIT-loper moet centraal staan’

Bénedicte Schellings, student eventmanagement, is één van de vijf trainers die de UIT rijk is. Sinds april is zij fulltime bezig met de voorbereidingen en in haar functie als trainer is zij verantwoordelijk voor de verschillende activiteiten die deze week plaatsvinden. Wat zijn dingen die verboden zijn voor mentoren? “Verboden is weinig, maar met alcohol moet je altijd uitkijken.  “Het belangrijkste van de UIT is, dat de aankomende studenten plezier hebben in Utrecht en andere studenten zo goed mogelijk leren kennen. Dat hopen wij te bereiken. Ik verwacht van mentoren dat als zij ergens lid zijn, ook met hun groepje langs andere studentenverenigingen gaan. De UIT-loper moet centraal staan, niet de wil van de mentoren. Ten aanzien van alcohol, moeten de mentoren beseffen dat ze te maken hebben met scholieren van 17/18 jaar, die denken veel te kunnen drinken: totdat ze studenten tegenkomen.  Het gaat tijdens de UIT immers niet om het bier, maar om Utrecht.”

Laatste training

Terwijl de Nederlandse zomer zich wederom van haar slechtste kant liet zien en de regen met bakken uit de hemel kwam, werden zaterdag op de Uithof vijfhonderd mentoren voorbereid op de week die komen gaat. De mentoren die de duizenden UIT-lopers de komende dagen gaan begeleiden, kregen van de UIT-coaches de laatste uitleg over de regels waaraan ze zich moeten houden en leerden spelletjes om de ‘kids’ aan elkaar voor te stellen. Met een barbecue in het Wilhelminapark en een feest in de Poema konden de mentoren alvast wennen aan het leefritme van de komende dagen.