Hockeyclub dupe van geschil studentensport

Het universiteitsbestuur wil vooralsnog de kunstgrasvelden van studentenhockeyvereniging USHC niet vervangen. Volgens de hockeyers is er sprake van een onverantwoorde situatie. Spelers stappen op vanwege het blessuregevaar.

“De velden zijn op”, stelt USHC-voorzitter Sjors van den Dries. “Tenminste drie spelers van ons eerste team kampen met blessures die gerelateerd zijn aan de harde ondergrond. Daarnaast staan de velden als het regent binnen een kwartier  blank.” Volgens Van den Dries hadden de zandvelden die in 1995 zijn aangelegd al jaren eerder vervangen moeten worden. “Daar hebben we ook al steeds een hoge huur voor betaald. Er zijn reserveringen gemaakt om moderne velden neer te leggen.”

Ook sportstichting Mesa Cosa, die de velden op sportcentrum Olympos beheert, vindt dat een grens is bereikt. Wanneer de hockeyvereniging de volgende competitie over nieuwe zogenaamde (semi-) watervelden wil beschikken, moet eind deze maand de schop de grond in. Het college van bestuur trapt echter op de rem zolang er nog een geschil is met de sportstichting over de huur die Mesa Cosa voor het gehele Olympos-complex moet betalen. De homepage van DUB opent met een artikel hierover. Het kan niet zo zijn dat de sportstichting enerzijds zegt de huur niet te kunnen betalen en anderzijds enkele tonnen investeert in nieuwe velden, stelde collegelid Hans Amman deze week.

Van den Dries voelt zich gemangeld tussen sportstichting en universiteit. Ondertussen dreigt uitsluiting van competitie. “Binnen twee weken wil de bond de velden keuren. Er is een risico dat de velden worden afgekeurd. Dan hebben we als vereniging echt een probleem.” Meest ergerlijke aan de situatie vindt Van den Dries nog dat de hoge ambities van de vereniging worden gedwarsboomd. “Wij willen graag hogerop, maar spelers en trainers kijken liever uit naar verenigingen waar ze op normale velden kunnen trainen en spelen”, aldus de voorzitter die zegt te willen meedenken met de UU en Mesa Cosa over mogelijke oplossingen.

XB