Hoger Onderwijs naar voorstander sociaal leenstelsel

Halbe Zijlstra (VVD) krijgt hoger onderwijs en wetenschap in zijn portefeuille. Dat heeft de beoogde staatssecretaris van OCW na afloop van zijn gesprek met formateur en partijgenoot Mark Rutte laten weten.

Hij heeft er veel zin in, zegt Zijlstra in een telefonische reactie. “Ik heb in het verleden natuurlijk een paar dingen geroepen over een leenstelsel in de studiefinanciering en kwaliteitsbekostiging in het hoger onderwijs”, aldus de aankomende staatssecretaris, die in de Tweede Kamer lange tijd woordvoerder hoger onderwijs is geweest. “Die twee zaken staan nu allebei in het regeerakkoord of in het rapport Veerman. Ik kijk ernaar uit om daar handen en voeten aan te geven.”

Zijlstra doelt onder meer op een vorig jaar door hem samen met Mark Rutte geschreven opiniestuk in NRC Handelsblad. Daarin stelden de twee auteurs voor om het huidige stelsel van studiefinanciering integraal te vervangen door een sociaal leenstelsel. Het mes zou volgens de nieuwe staatssecretaris aan twee kanten snijden.

Enerzijds zou door de ingreep ongeveer een miljard euro vrijkomen, waarmee het hoger onderwijs een broodnodige financiële injectie zou kunnen krijgen. Maar daarnaast zou zo’n maatregel benadrukken dat een studie een investering in de eigen toekomst van studenten is. Positief gevolg daarvan, zo hoopten Zijlstra en Rutte, zou kunnen zijn dat studenten hun universiteit of hun hogeschool sneller aanspreken als de kwaliteit van het onderwijs achterblijft.

De benoeming van Zijlstra zou op het ministerie van OCW wel eens tot boeiende discussies kunnen leiden. Pikant is namelijk dat de nieuwe 'baas' van Zijlstra, minister Marja van Bijsterveldt, er een heel andere opvatting op na houdt. In mei van dit jaar lanceerde zij samen met  Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk de website handenafvanstufi.nl.

Volgens Van Bijsterveldt wil haar partij de rekening van de crisis niet neerleggen bij studenten. "We hebben alle talenten hard nodig en de basisbeurs is een belangrijk middel om jongeren in staat te stellen om te gaan studeren", aldus de toenmalige.....jawel, staatssecretaris.

EH / Hoger Onderwijs Persbureau

TROUWAMBTENAAR EN WIELRENNER

Hij geldt als de ‘rijzende ster’ van de VVD: Halbe Zijlstra, de nieuwe staatssecretaris van hoger onderwijs en wetenschap. De laconieke Fries houdt van wielrennen en treedt graag op als trouwambtenaar.

Zijlstra (Oosterwolde, 1969) zit sinds 2006 in de Tweede Kamer en was drie jaar woordvoerder hoger onderwijs van de VVD-fractie. Hij nam ook zorg, energie, biotechnologie en sport voor zijn rekening. De portefeuille hoger onderwijs en wetenschap droeg hij eind 2009 over aan zijn nieuwe collega Mark Harbers.

Zijlstra was lid van de parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen, de commissie-Dijsselbloem. Oud-onderwijsminister Plasterk noemde hij schertsend “de minister van feesten, partijen en poolexpedities”, omdat hij voortdurend zichtbaar was in de media en te weinig tijd aan onderwijs zou besteden.

Tijdens de afgelopen verkiezingscampagne voerde hij campagne voor betere gezondheidszorg. Tegelijkertijd verzette hij zich tegen de invoering van het rookverbod in de horeca.

Zijlstra studeerde in Groningen: marketing aan de Hanzehogeschool en sociologie aan de Rijksuniversiteit. In 1994 werd hij lid van de VVD, waar Frits Bolkestein zijn grote voorbeeld was. Hij vond dat Nederland “een redelijk verwend land” was geworden en wilde iets aan de problemen doen, schrijft hij op zijn website.

In 1996 verhuisde hij naar Utrecht, waar hij van 1998 tot 2001 en van 2003 tot 2006 raadslid was voor de Utrechtse VVD, vanaf 2004 als fractievoorzitter. Naast zijn politieke activiteiten was hij onder meer accountmanager bij een auto-leasebedrijf. In 2001 richtte hij een eigen projectmanagementbureau op.

Zijlstra is getrouwd en bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand (“het is namelijk ontzettend leuk om het huwelijk van vrienden te mogen voltrekken”). Begin jaren negentig was hij secretaris van postduivenvereniging "De Griffioen" in Oosterwolde. Hij houdt van wielrennen, reizen en lezen. Maar niet van al te zware boeken, schrijft hij op zijn website. “Dat soort leeswerk heb ik al genoeg binnen mijn politieke dossiers."