Hoogleraren op weg naar Den Haag

Om tien over half negen vertrokken vanochtend de vier bussen met hoogleraren en leden van medezeggenschapsraden vanaf  De Uithof naar Den Haag voor het professorenprotest tegen de bezuinigingen. Ondertussen lijken ‘radicalen’ zich op te maken om de studentendemonstratie vanmiddag te verstoren.

Het is de eerste keer in de geschiedenis  dat er meer dan 500 professoren in een Bijzondere Academische Zitting bijeen komen. Ruim 120 hoogleraren komen uit Utrecht. De zitting die vooraf gegaan wordt door een cortège, is georganiseerd door de 14 rectoren van de Nederlandse universiteiten. De academici protesteren tegen de bezuinigingen die volgens hen haaks staan op het streven van Kabinet Rutte om het hoger onderwijs terug in de top 5 van de wereld te krijgen.

Ondertussen maakt de gemeente Den Haag zich ook op voor een spannende middag als het studentenprotest begint. De gemeente en het Openbaar Ministerie  hebben aanwijzingen dat radicale groeperingen van plan zijn om de demonstratie in Den Haag te verstoren. Of het om hooligans gaat of om extreem-rechtse of -linkse radicalen is onduidelijk.

De Haagse burgemeester Van Aartsen heeft LSVb-voorzitter Sander Breur (foto) vannacht uit zijn bed gebeld. Deze verwacht echter geen problemen: “We hebben een eigen ordedienst van vierhonderd man die in voortdurend contact staan met de politie. Iedereen moet gewoon naar Den Haag komen.” De gemeente heeft extra maatregelen genomen om het studentenprotest goed te laten verlopen.

De organisatoren verwachten ruim vijftienduizend studenten op het Malieveld. De demonstratie begint om 13.00 uur.

GK / Hoger Onderwijs Persbureau

De professoren twitteren via #professorenprotest