Hoogleraren steken opnieuw hun nek uit

De bezuinigingen op hoger onderwijs en onderzoek zullen leiden tot minder wetenschappelijke publicaties en slechter onderwijs. Dat vrezen ruim tweeduizend hoogleraren. Vandaag namen kamerleden van VVD en CDA een manifest in ontvangst.

“Als alle maatregelen doorgaan zal Nederland de top vijf van kenniseconomieën niet halen, we zullen zelfs verdwijnen uit de top tien”, zegt hoogleraar notarieel recht van de Universiteit Utrecht Nora van Oostrom. Namens 2067 collega’s overhandigde ze in Den Haag het manifest. “Ingrepen in de financiering zullen leiden tot vermindering van de kwaliteit en een afname van de studeerbaarheid."

Hoogleraren zullen bovendien minder onderzoek kunnen doen. “Op het moment dat wij studenten er nog meer doorheen moeten duwen en nog intensiever onderwijs moeten geven, schiet het publiceren erbij in, net als allerlei extra-curriculaire activiteiten.” Dat hoogleraren voor de tweede keer in korte tijd hun nek uitsteken – na het cortège van 21 januari – zegt volgens Van Oostrom genoeg: “De grens is echt bereikt.”

Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Sander de Rouwe (CDA) zijn blij dat de hoogleraren hun ambities delen om tot de top van kenniseconomieën te gaan behoren, maar zeggen dat ook “de financiële ambities” gehaald moeten worden. Lucas: “Ik hoop ook dat uni’s met ons mee zullen denken over hoe we die ambities toch waar kunnen maken binnen het beperkte financiële kader.” Ze raadde de professoren aan ook zelf te zoeken naar private financiering; in dat opzicht zou Nederland achterlopen op het buitenland.

De Rouwe gaf aan dat er wel degelijk geluisterd wordt naar de professoren: “De afgelopen tijd is heel veel aandacht uitgegaan naar studenten en zijn de hoogleraren misschien een beetje vergeten, voor jullie zijn de ombuigingen en veranderingen net zo hard of misschien wel harder.” Meer zei hij niet te kunnen beloven.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: protest