Hoogleraren vóór afschaffen basisbeurs

Twee op de drie hoogleraren en hoofddocenten juicht het toe als de basisbeurs een lening wordt. Veertig procent van hen vindt dat er weinig terecht is gekomen van de bedoelingen achter het bachelor-masterstelsel.

‘De professor is het zat!’, kopt Elsevier van deze week. Het blad laat ruim tweeduizend hoogleraren en universitair hoofddocenten aan het woord over de plannen met het hoger onderwijs die dit voorjaar werden gelanceerd. In de enquête voor het jaarlijkse themanummer ‘De beste studies’ (dat in oktober verschijnt), liepen daarover extra vragen mee .

Veel ondervraagden – vooral de jongere garde – vinden dat universiteiten strenger mogen selecteren aan de poort en meer vrijheid moeten krijgen om hun eigen inkomsten te regelen. Niet langer het aantal studenten, maar de kwaliteit van onderzoek en onderwijs zouden bepalend moeten zijn voor de bekostiging.

Elsevier verwacht de komende tijd een stevige discussie over de “halfslachtige, zo niet mislukte” invoering van het bachelor-masterstelsel. De internationale uitwisseling is er nauwelijks door gestimuleerd.

Het meest tevreden zijn de ondervraagden over hun eigen onderwijsprestaties. Driekwart van de ondervraagden vindt dat studenten goed les krijgen, in de bachelor- en in de masterfase.

Hoger Onderwijs Persbureau