Hoogopgeleide vrouwen lusten wel een slokje

Hoogopgeleide vrouwen hebben de meeste alcoholproblemen. Dat blijkt uit een Brits onderzoek onder duizend 39-jarige mannen en vrouwen.

Uit het onderzoek van de London School of Economics blijkt dat hoe hoger de vrouw is opgeleid des te vaker ze een glaasje nuttigt en bovendien vaker een drankprobleem heeft. Dit in vergelijking met lager opgeleide vrouwen. Nu drinken hoger opgeleide mannen ook meer dan hun lager opgeleide seksegenoten, maar zij hebben minder vaak dan de hoger opgeleide vrouw een problematische relatie met alcohol.

Het onderzoek is uitgevoerd door Francesca Borgonovi en Maria Huerta onder duizend mannen en vrouwen die allen in dezelfde week in 1970 zijn geboren. Het blijkt dat de vrouwen die als vijfjarig meisje al hoog scoorden op school, nu veel meer drinken en vaker een alcoholprobleem hebben. Hoger opgeleide vrouwen nemen dagelijks wel een alcoholische versnapering.

Wat de precieze oorzaak van het drankprobleem is, is niet onderzocht. De onderzoekers vermoeden dat hoger opgeleide vrouwen meer drinken doordat zij zich in kringen bewegen waar vaker alcohol wordt genuttigd en waar vrouwen vaker op latere leeftijd moeder worden.

In het vakblad Social Science and Medicine is het wetenschappelijke artikel over dit onderzoek te lezen.

GK

Tags: hoogopgeleid