Idealen domineren opening collegejaar

De opening van het collegejaar bracht tot nu toe pleidooien voor gewetensvorming bij studenten, beroepstrots bij docenten, emancipatie van allochtonen en meer. Veel toespraken waren idealistisch van toon.

De meeste universiteiten en hogescholen, ook de Universiteit Utrecht, vieren de start van het nieuwe collegejaar op de eerste maandag van september, maar in het oosten van het land wilde men kennelijk zo lang niet wachten. Bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen stond deze week het karakter van studenten en docenten centraal. Voormalig landbouwminister Cees Veerman, aanstaande maandag te gast in Utrecht, riep docenten op om hun beroepstrots te hernemen.

Collegevoorzitter Ron Bormans viel hem bij en wees erop dat hogescholen moeten werken aan de “persoonlijke ontwikkeling en gewetensvorming” van hun studenten. Tot slot riep voorzitter Fons van Wieringen van de Onderwijsraad in herinnering dat het hbo van oudsher bijdraagt aan de emancipatie van achtergestelde groepen als arbeiderskinderen en vrouwen.

Dat laatste zal rector Bas Kortmann van de Radboud Universiteit Nijmegen als muziek in de oren hebben geklonken. Hij vertelde hoezeer katholieken rond 1900 nog achtergesteld werden - er waren destijds maar twee katholieke hoogleraren - en trok een vergelijking met moslims nu. Hij maakt zich zorgen over de opkomst van de PVV.

PVV

In Delft liet voorzitter Dirk Jan van den Berg zich minder duidelijk over de PVV uit, maar hij benadrukte wel dat, “welke coalitie ook de uitkomst is”, Nederland open moet blijven staan voor “andere kleuren, culturen, kleding en keukens”. Verder hield hij het klassieke pleidooi voor extra overheidsinvesteringen en drukte hij studenten op het hart hun talent niet te verspillen.

De Hogeschool Inholland liet een trendwatcher opdraven om over de toekomst van onderwijs en technologie te praten. Klaarblijkelijk keek voorzitter Geert Dales liever niet achterom, zeker niet na alle publiciteit rond de Inholland-opleiding met het dubieuze afstudeertraject. Wel zei hij het “zuur” te vinden dat dit nieuws ertoe leidde dat het hele hbo werd “weggezet als een sector waar men maar wat doet”. Dat heeft het hbo “gegriefd”, meent hij. Hij was het eens met andere bestuurders en noemde het hbo een “waanzinnige emancipatiemotor“.

Rinnooy Kan

Nieuw dit jaar was een speciale opening voor Nederlandse studenten in het buitenland. Zij werden per video toegesproken door Alexander Rinnooy Kan, die vorige week ook al feestredenaar was bij de Hogeschool Utrecht. De SER-voorzitter zegt bewondering te hebben voor deze studenten, "die weten wat er in het buitenland te doen is en zich realiseren dat daar veel kwaliteit te halen en te winnen is”.

Rinnooy Kan sprak op uitnodiging van de Stichting Nederlandse Wereldwijde Studenten. Hij zei te hopen dat steeds meer studenten een studie in het buitenland zullen overwegen, omdat daar “excellentie te vinden is die in Nederland vaak veel minder beschikbaar is”. Hij benadrukt dat dit naast persoonlijke groei voor de student ook winst voor Nederland kan opleveren.

Hoger Onderwijs Persbureau