'Image Sciences' haalt eindzege wèl binnen

Zoals al enige tijd werd verwacht, is het Image Sciences Institute (ISI) in het UMC Utrecht de grote winnaar geworden van de DUB WK-pool. Op een eervolle tweede plaats eindigden de boekhouders van het Administratief Service Centrum. De weinige deelnemende studententeams deden het opmerkelijk goed, maar vielen net buiten de prijzen.

Alleen na afloop van de voorrondes moest het ISI als gevolg van het goede presteren van Slowakije en de nederlagen van Mexico en Ghana de eerste plaats even afstaan aan Vastgoed en Complex. Maar al snel keerden de onderzoekers op het gebied van de medische beeldverwerking, met name dankzij de overwinningen van Nederland, terug aan de kop van de ranglijst, om die plek niet meer af te staan.

ONDERLINGE CONFRONTATIES

Ook interessant waren de onderlinge confrontaties die hier en daar werden uitgevochten. In de strijd tussen de faculteitsbesturen legde Geowetenschappen van de aanstaande rector-magnificus Bert van der Zwaan met overmacht beslag op de eerste plaats voor Rebo, Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen.

Binnen de directie Communicatie en Marketing bleef het lang spannend, maar uiteindelijk dolven de Intuïtivo's het onderspuit tegen het 'All-women-team' van Bahm! Eenzijdiger was de strijd tussen de dames van de griffie (plus U-raadsvoorzitter Matthias Jorissen) en de 'boys' van de Universiteitsraad. Ook hier trokken de dames aan het langste eind.

MAXIMAAL 72 PUNTEN

Een analyse van de uitslagen leert dat een deelnemend team maximaal 72 punten had kunnen scoren. Dan had men moeten kiezen voor Nederland, VS, Argentinië, Ghana en Japan als winnaars en voor Frankrijk, Honduras, Chili of Paraguay, Algerije en Noord-Korea als verliezers.

Opmerkelijk genoeg kwam Frankrijk in geen van de 28 inzendingen voor, net zo min als Portugal en Engeland. terwijl Japan maar door één team (Bestuur Geo) als favoriet werd genoemd. Dat Honduras (25 maal genoemd) en Noord-Korea (20 maal) weinig punten zouden behalen, was duidelijk minder onverwacht.

EH

Eindstand: