Informatiekunde blijft voor Utrecht behouden

Studenten kunnen ook in de toekomst in Utrecht de opleiding Informatiekunde blijven volgen. Dat hebben decaan Van Meer van de faculteit Bètawetenschappen en de leiding van Informatiekunde medewerkers en studenten dinsdag per mail laten weten.

In december was binnen Informatiekunde grote onrust ontstaan, toen interim-decaan Van Ree in zijn visiedocument aankondigde dat het onderwijs en het onderzoek op dat terrein binnen de bètafaculteit zouden worden beëindigd. In een interview met DUB zei Van Ree toen overigens dat het nog maar de vraag was of het vak uit Utrecht zou verdwijnen.

"In dit rapport staat alleen dat wij het onderzoek op dit terrein als bètafaculteit niet meer zullen faciliteren omdat het niet binnen ons profiel past. Het hoort niet tot onze core-business, maar het is heel goed mogelijk dat er elders binnen of buiten de universiteit emplooi is."

Uit de dinsdag verstuurde mededeling kan worden afgeleid dat er een oplossing is gevonden, maar hoe die eruit ziet, is nog onduidelijk. In de uiterst summiere mail wordt niet veel meer gezegd dan dat zowel de bachelor Informatiekunde als de master Business Informatics aan de UU blijven bestaan. Decaan Van Meer van Bètawetenschappen en het college van bestuur staan hiervoor garant.

‘Op dit moment zijn we nog niet zover dat we gedetailleerde informatie kunnen verstrekken over de toekomstige inbedding’, aldus de mail aan medewerkers en studenten. ‘De zorgvuldigheid ten opzichte van de individuele collega's vereist dat we geen mededelingen doen over de lopende gesprekken.’

Op de vraag of er iets waar is van geruchten in de wandelgangen dat er overleg plaats vindt met de faculteit Rebo, hult Van Meer zich in stilzwijgen. Hij zegt op dit moment geen verdere mededelingen te kunnen doen, maar te verwachten dat er over een paar weken meer duidelijkheid zal komen over de toekomst van Informatiekunde.

EH