iPads op de universiteit, nuttig of niet?

De Universiteitsbibliotheek leent iPads vol met wetenschappelijke apps uit aan studenten en medewerkers. Onderzocht wordt hoe de tablet in een universitaire omgeving gebruikt kan worden.

Vijf studenten en de docent van het bachelorvak Innovatieproject 2 (Geowetenschappen) lopen sinds eind april rond met een iPad 2 van de Universiteitsbibliotheek. Gratis en voor niks. Jammergenoeg voor hen moeten ze de iPad aan het eind van het vak weer inleveren bij de bieb.

De uitgeleende iPads zijn onderdeel van een experiment van de Universiteitsbibliotheek, die wil uitzoeken hoe tablets gebruikt kunnen worden in onderwijs en onderzoek. In de zomer worden de iPads uitgeleend aan artsen en onderzoekers van het UMC Utrecht, na de zomer mogen ze bij Geesteswetenschappen gaan spelen met de gadget.

De bacheloropleiding Onderwijskunde experimenteert ook al met het gebruik van iPads in onderwijssetting. Maar dit is toeval, vertelt Huib Verhoeff, informatiespecialist bij de Universiteitsbibliotheek. Beide partijen hebben al om de tafel gezeten zullen elkaars resultaten delen.

Aantekeningen in pdf’s
De tablets worden volgeladen met allerlei apps die van pas komen voor studenten en medewerkers. Zo is er onder meer de app Blackboard Mobile Learn om in te loggen op de digitale leeromgeving, Documents ToGo voor tekstverwerken, iAnnotate voor het markeren en annoteren van pdf-bestanden en Prezi om presentaties mee te geven. Ook zijn er allerlei nuttige bookmarks aan het startscherm van de iPad toegevoegd.

Helemaal zonder tegenprestatie wordt de iPad niet uitgeleend. De studenten en medewerkers worden geacht wekelijks feedback te geven over de ervaringen met de iPad. Deelnemende studenten wordt gevraagd een essay te schrijven waarin ze laten zien hoe het wetenschappelijk onderwijs moet veranderen om het helemaal op een tablet computer te kunnen . De schrijver van het beste essay mag een van de iPads houden.

Maar is het wel zo noodzakelijk, een iPad in de collegebank? We vroegen het aan Huib Verhoeff, informatiespecialist bij de Universiteitsbibliotheek, een van de mensen die betrokken is bij het plan om iPads uit te lenen.

Wat kan een iPad toevoegen aan het wetenschappelijk onderwijs?
Verhoeff: “Dat kan ik nog niet zeggen natuurlijk, daarom doen we deze proef. Maar we hebben het idee dat dit je op dit apparaat handig kan werken, en goed informatie kan uitwisselen. De iPad is klein genoeg om altijd mee te nemen, maar groot genoeg om goed op te werken. Je hebt je spullen altijd bij de hand, anytime, anywhere.”

Is het niet vreemd voor een docent als alle studenten zo’n iPad voor zich hebben?
“Het is al heel wat fijner dan een laptop, dan zit iedereen met zo’n klep voor z’n neus. Dan vraag je je constant af: kijken ze nou naar me of niet? Bovendien kan een tablet een college interactiever maken. Een docent kan vragen stellen die studenten meteen op kunnen zoeken.”

Is op een iPad lezen niet slecht voor je concentratie? Je bent veel sneller geneigd iets anders te doen dan lezen.
“Het lezen op een iPad is niet heel anders dan uit een fysiek boek, vind ik. Bovendien is lezen vaak scannen, en dat kan erg goed op de iPad. Maar als ik thuis een roman zou moeten lezen, dan kies ik liever een gebonden versie, ja.”

Waarom neemt de Universiteitsbibliotheek het initiatief voor deze proef?
“We zitten hier in een gebouw met heel veel boeken. Maar in de toekomst worden dat er eerder minder dan meer. Steeds meer informatie wordt door ons digitaal aangeboden, dus dit zal steeds meer een plek worden om te studeren dan om boeken te lenen.”

Wat wordt de rol van de iPad in de toekomst?
“Je kan je voorstellen dat een eerstejaarsstudent een iPad of een andere digitale reader bij de opleiding krijgt, als die student die zelf al niet heeft. Die iPad geeft dan toegang tot digitale boeken en databases die wij als universiteit aanbieden. Die iPad moet op een of andere manier in de onderwijskosten verwerkt worden. Dat kost de student wat ja, maar nu ben je vaak honderden euro’s per jaar kwijt aan studieboeken, dus dat betaalt zich terug.”

Aanbevolen apps
De universiteitsbibliotheek heeft een lijst apps gemaakt die geschikt zijn voor onderzoek en onderwijs. Hieronder een selectie van die apps:

Algemeen
Blackboard Mobile Learning: Alleen voor Blackboard/Studion AS gebruikers; BB Vista 8 cursussen worden nog niet getoond; ga binnen de app naar de UU door het intikken van uu.blackboard.com en log dan in met uw Solis-gegevens.
Mendeley: literatuurmanagement, PDFs lezen, organiseren en annoteren.

Bètawetenschappen
Buffers: buffers berekenen voor chemische oplossingen.
iProtein: Eidogen-Sertanty's eiwitten index.
ONScreen DNA: 3D DNA visualisatie.

Diergeneeskunde
Diagnostic Imaging Atlas, Equine: diergeneeskunde van het paard.

Geesteswetenschappen
Art Authority for iPad: beeldende kunst catalogus & museum index.

Geneeskunde
Blausen Human Atlas: atlas van het menselijk lichaam.
OsiriX HD: viewer voor radiologische beelden.

Geowetenschappen
Earth Observer: satellietbeelden en geologische kaarten.
Glossary of Geology: 40.000 aardwetenschappelijke begrippen.

Recht, economie, bestuur en organisatie
World Bank DataFinder: economische statistieken.

Sociale Wetenschappen
Brain Tutor HD: hersenverkenning via 3D scans en modellen.

Startscherm
Hier een screenshot van een van de startschermen van een van iPads die de UB uitleent:

Vinden jullie iPads een nuttige toevoeging aan onderwijs en onderzoek? Laat het weten in de comments.

Advertentie