IVLOS eist financiele garanties van CvB

De raad van het Instituut voor de Lerarenopleiding IVLOS gaat alleen akkoord met de voorgenomen overgang van het instituut naar de faculteit Sociale Wetenschappen als alle Utrechtse faculteiten met een lerarenopleiding bereid zijn om extra in de vakdidactiek te investeren. Het college van bestuur dient zich voor deze investeringen garant te stellen.

Dat is de kern van het advies dat de Instituutsraad eerder deze maand heeft gegeven aan decaan Willem Koops van Sociale Wetenschappen. Volgens het door Koops opgestelde reorganisatieplan voor het IVLOS komt er binnen zijn faculteit een sterk en innovatief Educatief Centrum. Daarin krijgen alle activiteiten van het nu nog zelfstandige instituut een plaats. Uitzondering vormen de lerarenopleidingen die in de toekomst binnen de betreffende faculteiten en departementen zullen worden verzorgd.

In haar advies stelt de Instituutsraad dat zij nog steeds niet overtuigd is van nut en noodzaak van het verdwijnen van het instituut. Zij is niet onder de indruk van de argumenten die Koops aandraagt en spreekt van een ‘oppervlakkige probleemanalyse’, die te veel leunt op meningen en belangen van diverse betrokken partijen buiten het IVLOS en onvoldoende op gedegen analyses of onderzoek.

Het IVLOS geniet als onderwijsinstituut voor leraren groot aanzien, aldus de raad. Het beschikt bovendien over voldoende financiële middelen om zijn kwaliteit te waarborgen en zelfs een kwaliteitsverbetering teweeg te brengen. De beoogde doelstellingen van de reorganisatie, waaronder een hogere kwaliteit van de lerarenopleiding, hadden dus ook op een minder ingrijpende, complexe, risicovolle en kostbare wijze bereikt kunnen worden.

Ondanks haar kritische kanttekeningen zegt de Instituutsraad in de nieuwe situatie kansen te zien. Voorwaarde is dan wel dat er ten behoeve van de beoogde kwaliteitsverbetering serieus in het Centrum voor Educatie en in de lerarenopleidingen wordt geïnvesteerd. Ondanks de nodige toezeggingen in die richting zijn extra investeringen echter nog steeds onzeker. Daarom eist de raad dat het college van bestuur zich financieel garant stelt, mochten faculteiten in gebreke blijven.

Ook de faculteitsraad Sociale Wetenschappen heeft in haar advies over het reorganisatieplan een dergelijke garantie van het college geëist. In haar geval vooral om te voorkomen dat de faculteit Sociale Wetenschappen straks moet opdraaien voor eventuele door andere faculteiten veroorzaakte tekorten.

EH