Ivlos schoorvoetend akkoord met reorganisatie

De raad van het Instituut voor de Lerarenopleiding Ivlos heeft maandag 1 november na lang aarzelen besloten om in te stemmen met het uitvoeringsplan van de reorganisatie. Daarmee is op het nippertje een crisis rond het Ivlos bezworen.

Die crisis dreigde omdat volgens de raad nog steeds onduidelijk is of de faculteit Bètawetenschappen bereid en in staat is om een volwaardige lerarenopleiding te verzorgen, inclusief het daarbij behorende onderzoek op het gebied van de vakdidactiek.

Drie weken geleden had de raad laten weten alleen met de reorganisatie in te zullen stemmen als binnen Bètawetenschappen ten minste één hoogleraar en vier uhd’s in de didactiek zouden worden aangesteld. Zo ver wilde het college van bestuur echter niet gaan. Wel gaf het de garantie dat de financiële problemen van de bèta’s geen nadelige invloed zouden hebben op de kwaliteit van hun lerarenopleidingen.

Omdat de Ivlos-raad deze toezegging te mager vond, dreigde een impasse. Vorige week vrijdag meldde decaan Koops van Sociale Wetenschappen aan zijn faculteitsraad dat hij zijn opdracht als trekker van de reorganisatie zou teruggeven als de Ivlos-raad voet bij stuk zou houden. Maandag 1 november was wat hem betreft de uiterste deadline.

Dubbel gevoel

Na lang wikken en wegen heeft de raad nu dus besloten om toch genoegen te nemen met de toezegging van het college. Volgens raadsvoorzitter Els Haak is dat gebeurd met een dubbel gevoel. “Wij blijven bezorgd over de situatie bij Bèta, maar het was duidelijk dat de Ivlos-medewerkers deze onzekere periode en alle reorganisatieperikelen na twee jaar af wilden sluiten om eindelijk aan de toekomst van een nieuw educatief centrum te gaan werken. Bovendien was ons verzekerd dat het CvB zou weigeren om concretere toezeggingen te doen omdat men het bestuur van de Bètafaculteit niet voor de voeten wil lopen.”

In de brief aan Koops, waarin het besluit wordt meegedeeld, vraagt de Instituutsraad wel dringend antwoord op de vraag waarom het CvB, conform de garantieverklaring, nog niet heeft ingegrepen bij Biologie, waar het vakdidactisch onderzoek inmiddels geschrapt is.

Ook heeft men de suggestie gedaan om de Ivlos-medewerkers die op de nominatie staan om bij Bèta aangesteld te worden, ter bescherming eerst tijdelijk bij Sociale Wetenschappen te plaatsen, totdat meer duidelijk is over de situatie bij Bèta. Haak: “Koops heeft inmiddels toegezegd dat hij ons een aantal maatregelen zal voorstellen als antwoord op de ook voor hem zorgelijke situatie bij Bèta.”

Centre of Teaching and Learning

Nu de raad heeft ingestemd kunnen de voorlopige plaatsingsbrieven verstuurd worden naar de Ivlos-medewerkers. De meesten van hen stappen over naar de faculteit Sociale Wetenschappen, waar voor het didactisch onderzoek een Centre of Teaching and Learning zal worden ingericht.

De medewerkers die zich bezig houden met vakdidactiek krijgen een plaats in een van de faculteiten met een lerarenopleiding. Bij de reorganisatie, die op 1 januari 2011 zijn beslag moet hebben gekregen, zullen geen gedwongen ontslagen vallen.

EH