Job Cohen weet te overtuigen

“Ik vind dat hij op een intelligente manier antwoordde en heel genuanceerd was. Ja, ik denk wel dat ik nu op de PvdA ga stemmen.” Het debat met lijsttrekker Job Cohen trok vanochtend niet alleen een zaal vol studenten, maar ook veel leden van de nationale en internationale pers. Studievereniging SGS, die het debat organiseerde, ging daarmee Europa door.

Dat Job Cohen een groot deel van zijn werkend bestaan voor collegezalen heeft gestaan, wordt vanochtend heel duidelijk. De nieuwe voorman van de Partij van de Arbeid staat ontspannen voor de geheel gevulde Theatronzaal en zelfs de vele camera’s van onder meer de ZDF en de Noorse tv die om hem heen draaien, brengen hem niet uit balans. Hij is duidelijk gewend om te sparren met studenten.

De onderwerpen voor het debat zijn duidelijk. Met een bezuiniging voor de boeg van 30 miljard euro is geld een groot item – en dan gaat het over meer dan de studiefinanciering of de kosten die je zelf moet maken voor het volgen van een tweede studie. Het gaat ook over de duur van de ww en de nieuwe belastingschijf voor het hoogste topje van de hoogste inkomens.

Cohen verdedigt het sociale gezicht van de PvdA door zich af te zetten tegen de VVD. “Het onderscheid met de VVD is duidelijk, maar in wat verschilt de PvdA met de andere linkse partijen”, vraagt een student. “Het sociale gezicht van de SP is in vele opzichten vergelijkbaar met dat van de PvdA, maar zij willen in eerste instantie minder bezuinigen, willen de AOW op 65 jaar houden en pakken de hogere inkomens nog steviger aan. Groenlinks wil de ww-uitkering terugbrengen naar 1 jaar maar hun programma zit dicht in de buurt van de PvdA.” Hoe fysiek dichtbij Femke Halsema op dat moment was, wist hij niet.

Pervers

Een aantal studenten uit de zaal heeft nog wel wat pittige vragen aan Cohen over het hoger onderwijs. Waarom er niet meer wordt geïnvesteerd zoals in de ons omringende landen, waarom de bekostiging voor het onderwijs niet “minder pervers” wordt georganiseerd en waarom een tweede studie niet meer wordt gesubsidieerd.

Cohen heeft zijn reacties klaar en put uit de tijd dat hij zelf werkte voor een universiteit en de Vereniging van Samenwerkende Universiteiten. “Ik ga hier niet zeggen dat het onderwijs er heel veel geld bij krijgt. Wij investeren in al het onderwijs in Nederland twee miljard zodat iedereen zijn talent op zijn eigen niveau kan ontwikkelen.” En natuurlijk, zegt hij, is er altijd debat hoe je de financiën het beste kunt organiseren en daarom wordt het zo nu en dan ook aangepast. “Maar universiteiten moeten zich zelf durven onderscheiden door kwaliteit te bieden. Dat moet hun ambitie zijn en daarmee moeten ze hun concurrentiepositie verbeteren.”

En over de tweede studie: “Ik vind het heel redelijk dat je een tweede studie zelf moet betalen. Er is een grens aan wat de samenleving daar aan moet bijdragen. Van een studie word je geestelijk rijker en vaak ook financieel. En het klopt dat het oneerlijk is dat mensen met meer geld wel een tweede studie kunnen doen en anderen niet, maar ook op andere terreinen hebben mensen met meer geld meer mogelijkheden.” En zelfs met deze toevoeging kan hij een groot deel van de zaal aan zijn zijde vinden.

Studiefinanciering

De studente links van uw DUB-verslaggever is niet overtuigd door het verhaal van Cohen. Ze gaat waarschijnlijk nog steeds stemmen op de PVV. “Er zijn een aantal partijen die de studiefinanciering willen behouden. Als het gaat om andere onderwerpen ben ik meer rechts dan links, dan lijkt de PVV de enige optie. Cohen heeft mij niet van mening doen veranderen, omdat voor mij het behoud van de studiefinanciering heel belangrijk is. Als de stufi niet bestaan zou hebben, zou ik misschien toch wel zijn gaan studeren, maar nu de studiefinanciering bestaat, wil ik dat die behouden blijft zodat iedereen kan gaan studeren zonder een lening te hoven afsluiten.”

De student rechts was bij aanvang van het debat een zwevende kiezer. Hij spijbelde van college om Cohen te horen. “Ja, hij heeft mij overtuigd. Ik vind dat hij duidelijk en genuanceerd de standpunten van zijn partij uitlegt, zodat ik nu beter weet waar die standpunten over gaan. Ik kan me daar wel in vinden.”

GK

Van het debat is een videoverslag gemaakt en via www.twitter.com kun je reacties lezen uit de zaal die door middel van een tweet de wereld zijn ingezonden. Kenmerk #cohenUU.

Foto René Hendriks