Jongeren willen politiek toegankelijk maken

Deel van het bestuur van de PolitiekFabriek (foto: Meriam de Lange)

De politiek toegankelijker maken voor jongeren. Dat is volgens UU student en actief lid van de Jonge Democraten en D66 Ayla Schneiders het doel van de PolitiekFabriek van de politieke jongerenorganisaties in Utrecht.

In de PolitiekFabriek bundelen de politieke jongerenorganisaties in Utrecht voor het eerst de krachten om jongeren te betrekken bij de politiek. Dat was nodig, zegt Ayla Schneiders (25). De student aan de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) is zelf al een paar jaar actief voor de Jonge Democraten en één van de vier initiatiefnemers voor de PolitiekFabriek.

“Scholieren van de basis- en middelbare school zijn of niet zo met politiek bezig of weten nog niet wat hun politieke voorkeur is, willen nog geen kleur bekennen en als wij samenwerken, kunnen we hen makkelijker aanspreken”, aldus Ayla. De komende tijd wil de PolitiekFabriek dan ook voornamelijk voorlichting geven op middelbare scholen, MBO scholen en andere onderwijsinstellingen. Dat moet lukken, denkt Ayla. “Scholen willen vaak geen voorkeur geven aan een politieke kleur, maar wanneer we met verschillende organisaties voorlichting komen geven, is dat probleem opgelost.”

Ayla werd zelf actief in de politiek toen ze de opleiding Writing for Performance aan de HKU volgde. “Kunstenaars willen vaak veel vertellen. Er waren vaak discussies over maatschappelijke gebeurtenissen.” Deze gesprekken waren niet genoeg voor haar. “De gesprekken zijn maatschappijkritisch. Er wordt veel geadviseerd, maar over het algemeen weinig tastbaar gemaakt.” Een huisgenoot vroeg Ayla mee te gaan naar een avond van de Jonge Democraten, waar ze zich meteen thuis voelde en vervolgens is gebleven.

Of haar politieke activiteiten ook mooi staan op haar CV zou Ayla niet weten, maar daar doet ze het ook niet voor. “Je kunt maatschappelijke betrokkenheid voelen, of je kunt er iets mee doen, en daar kies ik voor”, vindt ze. Het heeft haar ook gevormd en doen groeien, geeft zij aan. “Daarnaast heb ik er wel heel veel aan gehad hoor. Ik heb trainingen gehad in het voeren van discussies, spreken in het openbaar of het komen tot een overeenkomst, en naast dit alles veel leuke, interessante mensen ontmoet”