Journalistiek Zwolle ondermaats

De opleiding journalistiek van de Hogeschool Windesheim heeft onterecht diploma’s uitgereikt. Een onafhankelijke commissie gaat alle tweehonderd diploma’s die de afgelopen twee jaar zijn uitgereikt opnieuw beoordelen.

Windesheim reageert daarmee op een onderzoek van de NVAO naar de opleiding journalistiek en naar een  alternatief afstudeertraject dat daar werd aangeboden. Daaruit blijkt dat de opleiding “niet op alle gebieden voldoende kwaliteit heeft”, schrijft de hogeschool in een persbericht. Collegevoorzitter Cornelissen is “geschrokken” van het oordeel van de NVAO over “de borging van de kwaliteit en het gerealiseerde eindniveau”. Cornelissen: “Tot nu toe gingen wij alleen uit van onvolkomenheden in de procedure.”

De “gesignaleerde tekortkomingen” zouden volgens de visitatiecommissie op korte termijn kunnen worden hersteld, staat in het persbericht. De hogeschool zou daar inmiddels mee begonnen zijn. Tweehonderd afgegeven diploma’s zullen onder de loep worden genomen. Onterecht afgestudeerden krijgen een ‘hersteltraject’ aangeboden. De hogeschool heeft ook een ‘commissie van wijzen’ ingesteld om te kijken hoe de opleiding zo snel mogelijk verbeterd kan worden.

Studentenorganisatie ISO zegt inzage te hebben gehad in het beoordelingsrapport. Ze is “geschrokken van de uitkomsten”, maar er zouden geen aanwijzingen zijn voor fraude. Het ISO heeft Windesheim aangeboden om mee te denken over het hersteltraject voor gedupeerde studenten.

Het ISO is blij dat het controlemechanisme van de NVAO blijkt te werken. Het roept Windesheim op alle feiten openbaar te maken en media en politici om tot dan geduld te betrachten.