Khadaffi's geld naar Britse universiteit

De London School of Economics gaat de giften die ze ontving van de zoon van de Libische leider Khadaffi inzetten voor beurzen aan Noord-Afrikaanse studenten. Ook onderzoekt ze beschuldigingen van plagiaat in diens proefschrift.

De universiteit kreeg de laatste dagen flinke kritiek vanwege haar banden met het dictatoriale Noord-Afrikaanse regime. De 38-jarige Saif al-Islam Khadaffi haalde zijn master- en doctorstitel aan de prestigieuze universiteit en doneerde tot nu toe 350 duizend euro als research grant aan het instituut.

De ‘Gadaffi International Charity and Development Foundation’ had de universiteit in totaal 1,8 miljoen euro toegezegd voor haar onderzoeksprogramma over Noord-Afrika. Daarvan werd onderzoek gedaan naar onder meer de mensenrechten en de positie van vrouwen in de regio.

LSE-studenten eisten deze week dat het geld zou worden teruggegeven aan het Libische volk. Gisteravond besloot het bestuur van de universiteit om het geld te besteden aan scholarships voor Noord-Afrikaanse studenten. Ze verbreekt alle financiële banden met het regime om verdere reputatieschade te voorkomen.

Vorige week doken ook berichten op dat de Saif al-Islam Khadaffi plagiaat heeft gepleegd in zijn proefschrift, ‘The role of civil society in the democratisation of global governance institutions’. Volgens anderen zou hij een ghostwriter hebben ingehuurd. LSE onderzoekt de zaak.

Hoger Onderwijs Persbureau