Kleurrijke start van de UIT-Week

‘Alle jongens heten deze week Pieter en alle meisjes Anne.’ Zo zetten de presentatoren de toon bij de officiële opening van de Utrechtse Introductie Tijd. Bombastische muziek, applaus voor de vip’s en knikkende hoofden bij het speciale UIT-lied. De introductie kan beginnen.

Maandagochtend stroomt het terrein van University College vol met nieuwe studenten van de universiteit en de hogeschool. Iedereen krijgt een blauw UIT-bandje om en wordt de enorme, roze tent ingeloodst. De tent zit behoorlijk vol. Nieuwsgierig en een beetje onzeker bekijkt iedereen elkaar en bestudeert de inhoud van de zojuist ontvangen goodiebag. Als het licht dimt, valt de zaal stil. Bombastische muziek beukt uit de speakers en het publiek wordt getrakteerd op een prachtige, kleurrijke lasershow. Terwijl de lasers doorgaan, komt er een scherm tevoorschijn. In felle kleuren, zijn hier animaties op te zien van de UIT en de stad Utrecht. De Dom komt voorbij, studenten die aan het feesten zijn en een daverende trein.

Bonte outfits

Eén voor één komen de bestuursleden de UIT het podium opgelopen en worden voorgesteld aan de studenten. Trots zwaaien ze naar het publiek. Dan bestormen de presentatoren Menno en Philippe het podium, in bonte outfits van rode broeken en jasjes, bedrukt met bloemen. Ze proberen het publiek een beetje los te krijgen door iedereen te laten opstaan en zich te laten voorstellen aan degene naast hem. ‘Laten we het niet te moeilijk maken, alle jongens heten deze week Pieter en alle meisjes Anne’, zeggen de vrolijke presentatoren.

Er wordt een meisje uit de voorste rij geplukt, zodat het publiek alvast het applaus kan oefenen voordat de prominenten op het podium verschijnen. Eerst moet deze ‘Anne’ doen alsof ze de voorzitter is van Inholland, wat een laf applausje teweeg brengt. Maar als ze moet doen alsof ze collegevoorzitter Geri Bonhof van de HU is, barst er een echt applaus los.

Toegezongen

Even later is het tijd voor de echte vip’s. Al zittend op een bank met wieltjes, worden burgemeester Aleid Wolfsen, rector magnificus Bert van der Zwaan en collegevoorzitter Geri Bonhof het podium opgereden. Ze worden toegezongen door de presentatoren en mogen daarna de eerstejaars kort toespreken. De prominenten participeren in een quiz, waarbij ze elk een vak studenten toegewezen krijgen. De studenten geven met A (staan) of B (zitten) het juiste antwoord. Maar de prominent mag de knoop doorhakken. Uiteindelijk gaat Bonhof er met de overwinning vandoor.

Goede doel

De UIT-week heeft ook dit jaar een goed doel.  Dat is deze keer SOS Kinderdorpen. Doormiddel van verkoop van ijsjes en brillen, kunnen de studenten een steentje bijdragen. Ook krijgen de studenten te horen, wat een goede mentor moet doen en wat vooral niet. Zo moeten ze ervoor zorgen dat iedereen het leuk heeft en mogen ze nooit aandringen om alcohol te drinken. Afgelopen zaterdag kregen de mentoren een training.

Ch4nge

De UIT-week heeft ook een eigen band, met een speciaal UIT-lied. Het lied heet UIT en Thuis en wordt gespeeld door de band Ch4nge. De voetjes gaan nog niet van de vloer, maar je ziet wel wat tikkende voeten en knikkende hoofden. Halverwege valt de microfoon van de zangeres uit, maar ze blijft professioneel doorzingen.

Onmisbaar

Na de opening gaan de studenten naar het Wilhelmina park, waar ze hun mentor en groepje zullen ontmoeten. Aankomend Filosofie student Richard uit De Bilt vond het een leuke opening. “Ik vind dat je de UIT-week echt niet kan missen. Misschien word ik wel lid van een vereniging, maar daar ben ik nog over aan het twijfelen. Daar is deze week erg handig voor. Maar het belangrijkste van deze week vind ik het ontmoeten van nieuwe mensen. Ik heb het programma nog niet bekeken, maar ik laat me gewoon meevoeren.”