Kritiek op vervanging interne enveloppen

In de postkamer verdwijnen de interne enveloppen met het oude FBU-logo en masse in de oud-papierbak. Of ze nu wel of niet in goede staat verkeren. Maar deze werkwijze is in strijd met het speerpunt duurzaamheid, zegt universiteitsraadslid Laura Tankink.

Directeur van het Facilitair Service Centrum (FSC) Ineke van Oosten was dinsdagmiddag eigenlijk alleen naar de vergadering van de Universiteitsraad gekomen om over de catering te praten, maar Tankink (VLAM) maakte graag van de gelegenheid gebruik om haar te ondervragen over het afdanken van de “duizenden” interne enveloppen. Deze worden door medewerkers gebruikt om binnen de universiteit post te versturen.

Volgens Van Oosten is de levensduur van de enveloppen sowieso al bijna verstreken. “We waren toch op het punt beland dat er nieuwe enveloppen moesten worden ingekocht. Hoewel ze van goede kwaliteit zijn en lang mee gaan, moeten ze af en toe vervangen worden. We hebben hiermee gewacht tot de reorganisatie, zodat het nieuwe logo van het FSC op de enveloppen kon worden geprint.” Tot april 2010 was het FSC bekend als het Facilitair Bedrijf Utrecht (FBU) en het FBU-logo staat dus nog op de oude enveloppen.

Inmiddels zijn de FSC-enveloppen geproduceerd en wordt de complete partij oude enveloppen in een keer afgedankt. Tankink stelde dat de nieuwe enveloppen ook gefaseerd hadden kunnen worden ingevoerd. Dan zouden er echter twee versies naast elkaar in omloop zijn, wat volgens Van Oosten “niet wenselijk” is. Om diezelfde reden wil ze de enveloppen niet aan studentenorganisaties schenken, zodat die ze nog kunnen gebruiken.

Van Oosten meent dat deze manier van handelen toch duurzaam is. “Alle papier wordt tenslotte gerecycled. Sowieso houdt het FSC rekening met duurzaamheid. Zo hebben we niet alle FBU-koffiekannen vervangen; dat zou echt kapitaalvernietiging zijn. Dit is opgelost door er FSC-etiketjes overheen te plakken.” Tankink blijft echter met haar van mening verschillen en meent dat er duurzamer gehandeld had kunnen worden.