Kunstgras en tafelvoetbal in lege Minnaert-vijver

De hal van het Minnaertgebouw is na drie jaar verlost van de schermen rondom de leegstaande binnenvijver. Op de bodem van het bassin is kunstgras gelegd en er zijn werkplekken voor studenten gecreëerd.

Een “extreme make-over van de Minnaert hal!”, zo wordt enthousiast getwitterd vanuit Bètawetenschappen. Afgelopen weekend hebben facultaire en universitaire huisvestingsmedewerkers de armen uit de mouwen gestoken om iets moois te maken van de hal.

Op de bodem van de vijver ligt nu kunstgras, er zijn her en der stoelen en tafels geplaatst, en er hangen lampen aan het plafond. “Een plek waar studenten gedurende de dag kunnen verblijven”, aldus Machiel van der Grift, hoofd huisvesting van de faculteit Bètawetenschappen. Voor de ontspanning staat er een tafelvoetbalstel, voor wie zijn laptop wil gebruiken zijn er stopcontacten.

De timing van de “make-over” is niet toevallig, vertelt Van der Grift. “Aanstaand weekend zijn de Bachelorvoorlichtingsdagen en we willen de aankomende studenten representatief ontvangen.” Door een lek in de bodem is de binnenvijver in 2008 drooggelegd. Sindsdien stonden er schermen rondom het bassin.

Ook gaat Bètawetenschappen op zoek naar een nieuwe manier om de onderwijsruimtes onder de binnenvijver te koelen. Het water in de binnenvijver werd gebruikt voor koeling van deze ruimtes. Uiterlijk komend voorjaar moet er een oplossing zijn voor dit probleem.

Het dit weekend aangelegde “parkje” (zoals een student het op Twitter noemt) is een tijdelijke oplossing voor de Minnaert-hal. De komende jaren wordt gebouwd aan een nieuw onderwijsgebouw tussen het Buys Ballotgebouw en het Minnaertgebouw. Mogelijk wordt de hal van het Minnaert gebruikt als entree naar het nieuwe gebouw.