Landelijk meeste promoties aan de UU

In 2010 promoveerden 468 onderzoekers aan de Universiteit Utrecht. Daarmee staat de UU landelijk aan kop, voor de UvA en de Rijksuniversiteit Groningen. Vooral bij Geneeskunde en Bètawetenschappen werden veel doctorstitels uitgereikt.

Vorig jaar zijn in Nederland meer proefschriften geschreven dan ooit. In totaal promoveerden er 3707 onderzoekers in 2010, 171 meer dan het jaar daarvoor. Dit meldt de NOS, dat bij alle Nederlandse universiteit de betreffende cijfers heeft opgevraagd.

De universiteit met de meeste promoties is de UU, 468 stuks in 2010. Bij de UvA promoveerden 404 onderzoekers, bij de Rijksuniversiteit Groningen waren dat er 384. Ook in voorgaande jaren stond Utrecht aan kop.

Het aandeel buitenlandse promovendi is landelijk gemiddeld 44 procent. Bij de Wageningen University, de TU Eindhoven en de TU Delft zijn buitenlandse promovendi zelfs in de meerderheid. Van de UU zijn geen cijfers bekend van het aandeel buitenlandse onderzoekers.

Aardgasbaten
Vergeleken met 2000 is het aantal promoties meer dan verdubbeld in Nederland. Toch is de verwachting dat de komende jaren het aantal onderzoeksplaatsen minder wordt. Door het besluit van het kabinet-Rutte om meevallers in de aardgasbaten (de zogeheten FES-gelden) niet langer te besteden aan kennis en innovatie, verwachten de universiteiten dat 20 procent van de huidige onderzoeksplaatsen zal verdwijnen.

Uit het voor UU-medewerkers toegankelijke informatiesysteem van de Universiteit Utrecht blijkt dat in Utrecht het afgelopen jaar het aantal promoties is gedaald. In 2009 waren er nog 500 promoties aan de UU, in 2010 zijn dat er 468. Het aantal in 2010 is wel hoger dan in 2008 (417), 2007 (438) en 2006 (443). De meeste promoties vinden plaats bij Geneeskunde en Bètawetenschappen (zie onderstaande grafiek).