Laptops jatten voor promotieonderzoek

Een promovendus die studenten inhuurt om laptops van universiteitsmedewerkers te stelen. Het klinkt als een nieuw wetenschapsschandaal, maar het gaat om bloedserieus promotieonderzoek. Studenten kregen er zelfs studiepunten voor.

Universiteitskrant UT Nieuws schrijft over het opvallende onderzoek van Trajce Dimkov, die volgende week aan de Universiteit Twente promoveert. Hij doet onderzoek naar veiligheidsbeleid van organisaties.

Voor zijn experiment deelde Dimkov laptops uit onder medewerkers van de UT, die hij vertelde dat ze deelnamen aan een gebruikersonderzoek. Vervolgens instrueerde hij studenten om de laptops te ontvreemden.

Dat bleek redelijk makkelijk: van de zestig pogingen die de studenten ondernamen, slaagden er dertig. Dat komt volgens Dimkov onder meer doordat wetenschappers geneigd zijn zich dienstbaar op te stellen. Maar ook conciërges en schoonmakers bleken te misleiden met een goede smoes. Met zijn promotieonderzoek ontwikkelde Dimkov een model dat gaten in beveiligingssystemen aan het licht brengt.