Lekker los gaan op de harp

Het Nederlands Studenten Kamerorkest gaat vanaf 12 april weer zes optredens door heel Nederland geven. Na de audities aan het begin van dit jaar,  na het uitzoeken van muziek en na vooral heel veel oefenen,  is er een hecht team van muzikanten ontstaan. Dit jaar is een geslaagde tournee extra belangrijk: het orkest kan door de bezuinigingen op studenten én cultuur dubbel worden gepakt. Een beetje positieve reclame kan helpen.

Het Nesko is in grote mate afhankelijk van fondsen in de kunstsector, maar door de bezuinigingen op kunst en cultuur kan die bron weleens opdrogen. Ook hangt de btw-verhoging van 13 procent op toegangskaarten nog boven de markt. Nu kost een kaartje nog 15 euro, maar de kans dat die duurder worden is aanwezig. Hierdoor worden concerten voor een grote groep minder toegankelijk. En dan is er nog de Halbe-heffing, de maatregel waarbij langstudeerders een boete van drieduizend euro moeten betalen. Studenten zullen zich minder snel aanmelden als orkestlid of voor een bestuursfunctie bij het orkest uit angst om studievertraging op te lopen.

Grachtenpand

Om het Nesko te promoten, is het bestuur aan de slag gegaan met een groep creatieve mensen. “We hebben natuurlijk een website met foto’s, maar die geeft niet een echt goede impressie van ons orkest. Een half jaar Nesko is een erg intense ervaring, dat is moeilijk uit te leggen aan buitenstaanders”, vertelt bestuurslid Rosa Hendriks (foto rechts), die in september start met een studie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Een one-minute filmpje moet de oplossing gaan bieden, gemaakt door de jonge regisseur Jonathan Elbers. Op 26 februari hadden de studenten een draaidag in een grachtenpand in Amsterdam. “We hebben gekozen voor 1 minuut, omdat je dan met veel korte fragmenten kan werken. Het gaat lekker snel. Je ziet hoe studenten zitten te studeren, maar je ziet ons ook feesten. Dat doen we tenslotte ook genoeg.”

Flexibel

Veel jongeren willen nu nog deel uitmaken van het orkest. Uit de tachtig aanmeldingen, hebben veertig studenten de eindstreep gehaald. Zeven daarvan studeren aan de Universiteit Utrecht. Ze moeten in drie rondes fragmenten uit het gekozen programma spelen en een eigen gekozen stuk. Daarnaast wordt gekeken of iemand wel flexibel is en genoeg rendement heeft.  “Die vele aanmeldingen komen denk ik door de stukken die we dit jaar gekozen hebben, die zijn heel erg populair”, zegt Rosa. “We spelen uit het werk van Bruckner, Mahler en Beethoven. Veel muzikanten vinden dat prachtige composities om op te voeren.”

Kleine broertje

Dat het Nesko een klein gezelschap is, is juist de kracht denkt Rosa. Grote broer, het Nederlands Studenten Orkest, bestaat uit ruim honderd muzikale jongeren. Bij het Nesko is het wat intiemer en worden er wat minder bekende stukken opgevoerd. Het werken met een kleine groep maakt de ervaring nog intenser. Maar er is geen concurrentie tussen de twee. Zo speelde Altvioliste en student Natuurkunde aan de UU, Fiona van der Burgt, twee jaar geleden bij het NSO en dit jaar bij het kleine broertje. “Ik vond het heel erg leuk om muziek te maken met andere studenten. Het is intensief, maar wel een geweldige ervaring. Ik was benieuwd hoe het in een kleiner gezelschap zou zijn, en heb daarom dit jaar auditie gedaan voor Nesko”, vertelt Fiona.

Winnares

In september bezocht het bestuur - op zoek naar een vocalist - de finale van het Internationaal Vocalisten Concours in ’s Hertogenbosch. “We wilden met de winnaar van het concours gaan samenwerken voor onze tour in 2011. Toevallig won de enige Nederlandse deelnemer,  Rosanne van Sandwijk (foto rechts). Zij gaat een flinke bijdrage leveren aan onze optredens”, vertelt Rosa.

Helemaal los

Bij de zoektocht naar een jonge componist, is er gekeken naar wie er in opkomst is in de muziekwereld. Uiteindelijk is gekozen voor Lucas Wiegerink. Eind augustus 2010 zocht het Nesko contact met hem. Rosa is erg enthousiast: “Tijdens het oefenweekend in Veldhoven hebben we het stuk voor het eerst gehoord. Hij is geïnspireerd door de drie componisten waarvan wij ook composities gaan spelen.

Het leuke aan Lucas (foto links) zijn werk is, is dat hij instrumenten naar voren laat komen, die in de andere stukken juist minder in beeld worden gebracht. Het is echt heel bijzonder, zo is er een grote rol voor de harp.”  Maria Pozdnyakova speelt in het orkest de harp en volgens Rosa gaat zij helemaal los tijdens het stuk.

Leuk persoon

Elk jaar speelt er een compleet nieuwe groep studenten in het orkest en ook de dirigent is elk jaar nieuw. Deze keer is het de beurt aan Harmen Cnossen (foto rechts). Zijn achtergrond ligt in het slagwerk en hij heeft enkele jaren in China gewerkt als dirigent. “Harmen is een inspirerende man”, zegt Rosa. “Hij is erg goed als dirigent, maar hij is ook leuk als persoon. Tijdens het oefenweekend vieren we natuurlijk ook een feestje, en hij was er tot in de vroege uurtjes bij. Dat creëert een goede band met het orkest, de sfeer is uiteraard heel erg belangrijk.” Fiona is het daar mee eens. “Door zijn ervaring met slagwerk, hamert hij echt op een strak ritme. Hij is erg bewegelijk en expressief, blijft nooit op één plek staan.”

Het Nederlands Studenten Kamerorkest is in 1964 opgericht door leden van het Nederlands Studentenorkest. De kleine groep bestaat uit studenten van universiteiten en hogescholen. De grote werken laten zij links liggen. Elk jaar gaat het orkest een week lang op tournee, onder begeleiding van een professionele dirigent.

Concertagenda:

-       12 april, Groningen, De Oosterpoort