Lening, werk en familie helpen student aan masteropleiding

Ondanks de voorgenomen afschaffing van de masterstudiefinanciering, was het druk op de Masteravond afgelopen woensdag. DUB sprak met enkele aanwezigen en ontdekte dat studenten op creatieve manieren hun master gaan financieren. “Ik kan misschien geld van mijn broer lenen.”

Zorgt Rutte er voor dat geen bachelorstudent nog een master overweegt? De drukte bij de Masteravond doet anders vermoeden: met een flinke bijbaan weten de meeste studenten moeiteloos hun bankrekening gevuld te houden. Opmerkelijke observaties: de arbeidsmarkt heeft een grote invloed op de keuze van een bepaalde master en de ouderlijke geldkraan wordt op een bepaald moment toch echt dichtgedraaid.

Linda

Voor welke master kom je hier?
“Ik ga zometeen naar de voorlichting over Interculturele Communicatie. Ik studeer nu nog Italiaans in Leiden.”

Dus je bent derdejaars?
Lachend: “Nou, ik ben eigenlijk duizendstejaars…”

Wat is voor jou belangrijk bij het kiezen van een master?
“Ik wil graag mijn baankansen vergroten. Ik kan natuurlijk een doorstroommaster Italiaans in Leiden gaan doen, maar ik denk dat ik met een master Communicatie makkelijker werk kan vinden. Ik zie er wel tegenop om heen en weer te gaan reizen, maar Utrecht is de enige plaats waar ik dit kan gaan studeren zonder eerst een pre-master te doen."

Hoe ga je deze master eigenlijk betalen? De masterstufi wordt afgeschaft.
“Met lenen bij DUO en door te werken. Ik werk nu twintig tot achtentwintig uur per week. Ik denk wel dat ik tijdens mijn master wat minder moet gaan werken. Ik hoorde van een vriend dat maar vijftien procent van de studenten deze master in één jaar haalt…”

Krijg je niets meer van je ouders, dan?
“Die kraan is allang dicht!”

Merel en Najib

Merel: “Ik ga zo naar de presentatie van de master Kunstbeleid & -Management.”
Najib: “En ik ga naar Communicatiestudies.”

Merel: “Literatuurwetenschappen, hier in Utrecht.”
Najib: “Ik doe Media & Entertainment Management aan de hogeschool InHolland.”

Waar letten jullie op als je je master kiest?
Merel: “Ik kijk vooral naar de arbeidsmarkt. Ik ben behoorlijk klaar met literatuurwetenschappen en zoek iets waar je meer kanten mee op kan.”
Najib: “Voor mij is het belangrijk dat de pre-master aansluit op de opleiding die ik nu afgerond heb. Ik moet nog checken of de pre-master hier nog gefinancierd wordt, zodat ik wel tegen een laag collegegeld kan studeren. Ik wil vanavond uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Maar natuurlijk kijk ik ook naar de inhoud van de master.”

En het geld voor een master, hoe komen jullie daaraan?
Merel: “Ik betaal het zelf; ik werk gemiddeld vierentwintig uur per week. Voor mij hangt er nog wel veel af van de beslissingen van het kabinet. Als ook de OV-kaart voor masterstudenten wordt afgeschaft, ga ik waarschijnlijk in Amsterdam studeren. We wonen namelijk in Haarlem en zonder OV wordt het duur om vaak naar Utrecht te reizen.”
Najib: “Ik werk anderhalf tot twee dagen per week, dat is een begin. Daarnaast heb ik met mijn broer gepraat en ik kan misschien geld van hem lenen."

Bonnie

Waarom ben jij naar de masteravond gekomen?

“Ik ben net naar de voorlichting van Comparative Women’s Studies geweest. Ik heb een bachelor in filosofie en politieke wetenschappen gehaald aan de Universiteit van Durham in het Verenigd Koninkrijk. Mijn moeder is Brits en ik heb daarom altijd in het buitenland op school gezeten, of in Nederland op een internationale school. In 2010, toen ik mijn bachelor had gehaald, ben ik weer naar Nederland gekomen om me een beetje Nederlands te voelen. Ik geef nu Engelse les en privéles, maar ik wil weer gaan studeren.”

Waarom zou je voor een bepaalde master kiezen?
“De baan die je met een master krijgt is sowieso heel belangrijk. Ik zag bijvoorbeeld de master Applied Ethics en die lijkt me heel leuk. Maar de banen die je daarna kunt doen, lijken me niet interessant. Het lesgeven vind ik nu ook heel leuk en ik heb overwogen een educatieve master te gaan doen, maar ik wil toch meer richting het onderzoek. De stad waar de master aangeboden wordt , moet me natuurlijk ook trekken. Ik vind Utrecht echt een leuke stad.”

Hoe ga je je master financieren?
“Ik hoop dat ik toch nog masterstufi krijg! En voor de rest betaal ik het zelf. Ik werk al ruim vijf jaar, eerst parttime tijdens mijn studie en nu dus heel veel. Tenslotte heb ik een kleine erfenis, die draagt ook nog bij.”

Rick

Waar kom jij net vandaan?
“Ik ben naar de presentatie van de master Cultuurgeschiedenis geweest en zo meteen ga ik naar Politiek en Maatschappij in Historisch Perspectief. Ik ben nu vierdejaars bij de bachelors geschiedenis en filosofie.”

Hoe kies jij je master?
“Ik kijk vooral of ik mijn interesses herken in de master: wil ik me hier inderdaad mee bezig houden?
Overigens weet ik al wat ik er mee wil: ik wil na mijn master nog een educatieve master doen om docent geschiedenis te worden. Maar ik realiseer me dat dat nog zou kunnen gaan schuiven, dus ik sta ook open voor iets anders.”

En wie gaat dat betalen?
“Ik werk zelf acht uur in de week, dus dat draagt bij. En ik woon nog thuis, dat scheelt veel. Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering.”