Lezers DUB tevreden over nieuwsbrief

Medewerkers en studenten zijn tevreden over de nieuwsbrief die DUB elke twee weken verstuurt. Veel UU'ers denken bij DUB vooral aan de nieuwsbrief, ze komen nog onvoldoende op andere tijden naar de site.

Dat blijkt uit de lezersenquête die DUB onlangs gehouden heeft. De enquête ging naar de lezers van de nieuwsbrief en stond op de site. In totaal reageerden 430 mensen, waarvan het grootste deel studenten. Driekwart leest de nieuwsbrief (bijna) altijd en 85 procent stelt ontvangst zeer op prijs. De frequentie van eens per twee weken is prima (84%) en de lengte is goed (77%). De lezers vinden het fijn dat alles wat op de site komt, ook even genoemd wordt in de nieuwsbrief. Het overgrote deel vindt dat de nieuwsbrief is gericht op studenten (60%) en vindt de nieuwsbrief overzichtelijk (71%).

De redactie zou graag zien dat UU’ers een paar keer per week naar de site komen om te kijken wat er voor nieuws op staat. Dat werkt volgens deze enquête niet zo. De helft van de ondervraagden geeft aan de site zonder nieuwsbrief nooit te zullen bezoeken en een derde zou minder vaak komen. Hierdoor ontstaat het gevaar dat DUB gezien wordt als de nieuwsbrief. “Dat zou ik jammer vinden”, meent Leen Dorsman, voorzitter van de redactieraad, “want de kracht van de site is juist dat er heel snel en actueel nieuws gemeld kan worden. En nu blijkt dat veel UU’ers wachten tot de nieuwsbrief komt.”

De lezersenquête geeft aan dat de nieuwsbrief belangrijk is. Toch zal DUB ook campagne gaan voeren om meer mensen te bewegen vaker naar de site te komen. Zo twittert de redactie alle berichten en kun je dat volgen via @dubnieuws. Je ziet dan meteen of er een voor jou relevant artikel is gepubliceerd. Ook kun je vrienden worden van DUB op Facebook. Op deze pagina staan eveneens enkele topverhalen aangekondigd.

DUB werkt op dit moment aan een restyling van de site. Die moet in het najaar zichtbaar worden voor de bezoekers. DUB wordt een e-magazine met een eigen nieuwspagina en met meer aandacht voor onderwijs-, onderzoeks- en studentenverhalen. Die lijn is de afgelopen maanden al ingezet. De bezoekersaantallen van de site zijn flink toegenomen, van 17.000 unieke bezoekers in januari tot 33.000 unieke bezoekers in juni.

Mochten mensen suggesties hebben om DUB breder bekend te maken binnen de UU, dan zijn die welkom. Ook zoeken we enkele studenten en medewerkers die alvast een blik willen werpen op de nieuwe site en hun commentaar willen leveren. Reacties kunnen onder het artikel, aanmelden kan via redactie@dub.uu.nl

De winnaars van de boekenbon zijn:

S. Timmer

N. Hellebrekers

D.Veldema

Monique Huisman

M. Kempers

Zij krijgen via de mail te horen hoe ze in het bezit kunnen komen van de beloofde boekenbon.