Lid Raad van Toezicht Caren van Egten overleden

Afgelopen woensdag is Caren van Egten, sinds 2006 lid van de Raad van Toezicht van de UU, overleden. Van Egten was alumna van de universiteit en lid van verdienste van studentenvereniging Veritas.

Van Egten werd in 2009 herbenoemd als lid van de Raad van Toezicht. De VU-hoogleraar bestuurlijke informatievoorziening en management control en partner bij PricewaterhouseCoopers Advisory was de financieel expert binnen de Utrechtse Raad van Toezicht. Van Egten, die geen universitaire plechtigheid aan zich voorbij liet gaan, is binnen de universiteit wellicht het meest gekende lid van de raad.

Collegevoorzitter Yvonne van Rooy spreekt van een groot verlies. “Caren was een warme, hartelijke vrouw, die een grote betrokkenheid toonde bij de universiteit.” Van Rooy roemt de scherpe analyse en weloverwogen inbreng van Van Egten binnen de Raad van Toezicht. “Caren hechtte zeer aan de financiële stabiliteit van de instelling en had tegelijkertijd, vanuit haar engagement met onderwijs en onderzoek, oog voor de bijzondere positie van een universiteit.”

Van Egten was ook op andere vlakken actief in het hoger onderwijs. Zo maakte zij deel uit van de expertcommissie van het Siriusprogramma dat excellentiebevorderende maatregelen stimuleert.

Studentenvereniging Veritas heeft een rouwperiode afgekondigd. Van Egten was tijdens haar studie biologie in Utrecht bestuurslid van de vereniging.

Caren van Egten was al enige tijd ziek. Zij werd 51 jaar.

XB