LSVb vreest nieuwe diplomafraude

De Landelijke Studenten Vakbond voorspelt meer gevallen van diplomafraude en slechter onderwijs, als universiteiten en hogescholen inderdaad boetes gaan krijgen voor vertraagde studenten.

Het is erop of eronder voor de studenten. Ze doen nog één uiterste poging om het nieuwe bekostigingsstelsel voor universiteiten en hogescholen tegen te houden. Samen met andere studentenorganisaties hebben ze een website gemaakt: www.minimaalnominaal.nl.

De studentenvakbond wijst nog eens op het regeerakkoord. Als studenten langer dan één jaar uitlopen, gaat hun collegegeld met drieduizend euro omhoog. Dat bedrag wordt er bij de onderwijsinstellingen vanaf getrokken. Daarbovenop krijgen de instellingen nog een extra korting van drieduizend euro per vertraagde student.

In het oude systeem kregen vooral hogescholen, maar ook universiteiten veel geld per uitgereikt diploma. Daar was kritiek op, omdat deze ‘diplomabonus’ gesjoemel in de hand zou werken. Opleidingen liepen immers veel geld mis als ze iemand niet lieten afstuderen.

Voormalig minister Plasterk bedacht een nieuw bekostigingssysteem, waarin de diplomabonus drastisch werd verminderd ten gunste van het aantal ingeschreven studenten binnen de nominale studieduur. De nieuwe regering geeft haar eigen draai aan dat systeem met de bezuiniging op langstudeerders. De plannen zullen op 29 november in de Tweede Kamer worden besproken.

De LSVb vindt het onbegrijpelijk dat instellingen nu alsnog een financiële prikkel krijgen om studenten snel te laten afstuderen. De bond wil zoveel mogelijk handtekeningen tegen de plannen verzamelen.

Er staan al bijna tienduizend steunbetuigingen onder de petitie. Studenten kunnen op de website ook hun verhalen over studievertraging achterlaten. Dat hebben er al 160 gedaan.

Hoger Onderwijs Persbureau