Máxima naar oratie hoogleraar klimaat

Prinses Máxima is woensdag 23 maart aanwezig bij de oratie van de Indiase klimaatonderzoeker Atul Kumar aan de Utrechtse universiteit. Kumar is benoemd tot hoogleraar op de Prins Claus leerstoel. Hij gaat de komende twee jaar een bijdrage leveren aan het Utrechtse energie- en klimaatonderzoek.

De Prince Claus Chair in Development and Equity is een wisselleerstoel voor jonge academici uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Het is een initiatief van de Universiteit Utrecht en het Institute of Social Studies.

Kumar gaat nauw samenwerken met Ernst Worrell, hoogleraar Energy, Resources and Technological Change aan de faculteit Geowetenschappen. Ze gaan kijken naar mogelijkheden om energie te leveren aan mensen die daar nu nog geen toegang toe hebben. Ook de rol van energiebesparing in het midden- en kleinbedrijf in India wordt meegenomen in het onderzoek.

Kumar (1977) heeft elf jaar onderzoekservaring op het gebied van klimaatverandering, energiebeleid en duurzaam leven. Zijn oratie vindt plaats op 23 maart in het Academiegebouw.

TG