Masterstudent ontwikkelt social network voor universiteiten

Hyves, Twitter en Facebook kennen we nu wel. Maar waar ben je op internet met universitaire studenten en docenten onder elkaar? Student Business Informatics Mohamed El Maslouhi startte peersfeed.com, een sociaal netwerk voor universiteiten.

Jawel, op de UU-site en op DUB komt hij zo af en toe wel. En op Twitter zit hij ook. Maar op internet echt de informatie vinden over de universiteit waar hij naar op zoek is, dat lukt Mohamed El Maslouhi slecht. “Je krijgt vaak heel veel ruis mee van dingen die jou net wat minder interesseren.”

Dat moet beter kunnen, dacht de masterstudent enkele maanden geleden. Hij begon peersfeed.com, een sociale ‘collaboratie- en communicatie’-site waar voorlopig vooral studenten en docenten van zijn opleiding gebruik van maken, enkele tientallen nu. El Maslouhi wil het concept uitrollen over de gehele Universiteit Utrecht.

Wie zich met een universitair adres aanmeldt bij peersfeed krijgt een profiel. Via dat profiel kan iedereen berichten plaatsen of bestanden uploaden. Andere deelnemers kunnen aangeven welke profielen zij willen volgen. “Zo zou een bèta-student met interesse in economie het profiel van een economie-docent kunnen volgen”, legt El Maslouhi uit.

De Informatiekundestudent hoopt dat studenten en docenten elkaar via het nieuwe netwerk gemakkelijker kunnen vinden om samen te werken, te overleggen of simpelweg interesses te delen: “Ik las laatst stomtoevallig dat een hoogleraar hier veel bezig is met ondernemerschap. Dat vind ik ook interessant. Als die professor op peersfeed had gezeten, dan was die informatie vanzelf realtime naar me toegekomen.”

Volgens El Maslouhi zijn de reacties op zijn initiatief tot nu toe positief. “Veel mensen zien het als een mooie aanvulling op de informatiesites van de universiteit.” De eerste successtory is er ook al, vertelt de student, die ook werkzaam is voor de succesvolle Utrechtse internetstartup Yunoo.  “Studenten hebben de samenvattingen die ze vorig jaar voor een vak hebben gemaakt op peersfeed gezet. Iemand die dat vak herkanste, vertelde mij dat hij een voldoende had gehaald dankzij die teksten.”

Als het concept in Utrecht aanslaat, wil El Maslouhi studenten en medewerkers van andere universiteiten toegang geven tot het systeem. Commerciële mogelijkheden ziet hij op termijn ook. “Ik kan me voorstellen dat bedrijven geïnteresseerd zijn in een internetgroep van hoogopgeleiden die specifieke interesses delen. Je zou je bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ze daar mensen voor afstudeeropdrachten gaan zoeken. Dan heb je als student een extra reden om je aan te melden.”

XB