Materiaal OV-chip voldoet aan alle normen

“Onze kaarten voldoen aan alle criteria”, dat zegt woordvoerder Anita Hilhorst van Trans Link Systems, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de productie van de OV-chipkaart. “Ze voldoen aan de ISO 7810 normen.”

Een antwoord op de vraag waarom de OV-studentenchipkaart vaker stuk gaat dan de kaarten van de gewone OV-chip hebben ze bij Trans Link Systems ook niet. “De twee kaarten zijn exact hetzelfde.” Dat er volgens sommige gebruikers van de kaart inferieur plastic is gebruikt, bestrijdt Hilhorst.

“De testen die wij laten doen met de OV-chipkaarten voldoen aan de ISO 7810 normen. Deze normen gaan in op de fysieke eigenschappen van de kaart, onder andere buigzaamheid, sterkte, dikte, hoogte, maar ook toleranties, zoals temperatuur, licht en chemicaliën. Onze kaarten voldoen aan al deze criteria.”

De OV-studentenchipkaart gaat vaker stuk dan de gewone OV-kaart. Van de 550.000 kaarten die in omloop zijn, zijn er al 20.000 kapot. OV-studentenkaart vermoedt dat studenten wat minder zuinig zijn met hun kaart dan andere OV-gebruikers. De studentenvakbond noemt dat onzin. Maar aan het materiaal lijkt het óók niet te liggen, zo blijkt uit navraag bij Trans Link Systems.

De kaarten worden echter niet getest op uitzonderlijke situaties. “Bij de ISO-normen wordt uitgegaan van ‘normaal gebruik’. Er wordt dus niet gekeken of de kaarten bestand zijn tegen een wasbeurt in een wasmachine. Wel worden er bijvoorbeeld testen gedaan met de temperatuur. De kaarten moeten functioneren bij temperaturen tot 60 graden.”

Waarom de OV-studentenchipkaart eerder stuk lijkt te gaan dan een gewone OV-kaart blijft voorlopig dus nog een raadsel.

GK