ME houdt studenten tegen

Bij studentenprotesten in Den Haag heeft de politie vanmiddag de mobiele eenheid ingezet. Die hield demonstranten tegen die richting het ‘torentje’ van premier Rutte trokken en de aloude leus ‘oprutte’ met zich meevoerden.

Zo’n tweeduizend studenten protesteerden tegen de kabinetsplannen om de basisbeurs voor de masterfase af te schaffen en studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen drieduizend euro meer collegegeld te laten betalen. Over die maatregelen wordt vanmiddag in de Tweede Kamer vergaderd.

De studenten werden toegesproken door onder anderen VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda, die vindt dat de ‘botte’ langstudeerdersregeling studenten te veel over één kam scheert. VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas zei te begrijpen dat de regeling pijn doet, maar nodig is om te kunnen investeren in de kwaliteit van het onderwijs: “Dat vraag ook wat van jullie”, hield ze de studenten voor, wat haar op een fluitconcert van de studenten kwam te staan.

Rond half twee trokken de demonstranten richting het Binnenhof, waar zij door leden van de mobiele eenheid werden tegengehouden. De meeste demonstranten dropen daarop af. Een groepje van zo’n vijftig actievoerders bleef echter op de grond zitten zingen.

In Groningen hadden zich vanmiddag ongeveer zevenhonderd studenten verzameld op de Grote Markt, meldt de Universiteitskrant. “Op deze manier gaat het helemaal verkeerd met Nederland kennisland, er blijft geen spaan van heel”, zei rector magnificus Frans Zwarts tegen de joelende menigte. Elmer Sterken, de rector die Zwarts binnenkort zal opvolgen, zegt begrip te hebben voor het standpunt van de hogescholen, die de efficiencykorting van 370 miljoen die hen boven het hoofd hangt op de langstudeerders wil verhalen.

Hoger Onderwijs Persbureau