Meer aanmeldingen voor lotingstudies

Wie moet loten voor zijn opleiding, krijgt vandaag de uitslag te horen. Al verschillen de kansen per opleiding, één ding is zeker: er zijn meer aanmeldingen voor minder plaatsen.

Dit jaar hebben 38.584 studiekiezers zich aangemeld voor een lotingstudie, terwijl er minder dan 23 duizend plaatsen te verdelen zijn. Vorig jaar lag de verhouding gunstiger: toen waren er 37.500 aanmeldingen voor 25 duizend beschikbare plekken.

De kans op toelating verschilt nogal per opleiding. Voor sommige hoeven de eerstejaars bij nader inzien niet te loten. Dat geldt bijvoorbeeld voor pedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. Daarvoor hebben zich 238 studiekiezers aangemeld voor 340 plaatsen. Voor psychologie in Leiden hebben zich precies vijftig studenten voor vijftig plaatsen opgegeven.

De kleinste kans hebben de aanmelders voor de universitaire opleiding tandheelkunde. Zeventien à twintig procent van de aanmelders kan daadwerkelijk tandarts worden, afhankelijk van de universiteit. Ook geneeskunde en diergeneeskunde moeten weer veel studiekiezers teleurstellen: tussen een kwart en een derde mag beginnen aan de faculteit van zijn keuze.

In het hbo is de lotingstudie forensisch onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam opvallend populair. Minder dan één op de vijf aanmelders mag daaraan beginnen. Er zijn exact vierhonderd aanmeldingen voor slechts 75 plaatsen in de ‘CSI-opleiding’.

Ook de opleidingen mondzorgkunde moeten streng zijn. Slechts één op de vier belangstellenden mag aan de Hogeschool Utrecht van start in die opleiding. Bij Inholland en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is dat één op de drie. In Groningen mogen nog iets meer van de aanmelders daadwerkelijk beginnen: 41 procent.

Wie wel is ingeloot, maar niet in de stad van zijn eerste voorkeur, kan proberen te ruilen via de ruilbeurs op de website van DUO. Die gaat morgen om 10.00 uur open. Ze moeten snel zijn, want wie het eerst komt, het eerst maalt. Op eigen houtje ruilen mag niet.

Tags: numerus fixus | duo