Meer geld voor lerarenbeurs

Het ministerie van Onderwijs begint alvast met het uitdelen van extraatjes. Aan de vooravond van Prinsjesdag maakt de staatssecretaris bekend dat het budget voor de lerarenbeurs met 10,5 miljoen euro wordt verhoogd.

Het totale budget voor de regeling komt daarmee op ruim 44 miljoen euro voor 2011. Ook hbo-docenten kunnen in hun carrière eenmaal een ‘lerarenbeurs’ aanvragen om gedurende een periode van maximaal drie jaar een (tweede) bachelor- of masteropleiding te volgen. De beurs is bedoeld om de kennis van docenten te verbreden of verdiepen. “Hoe beter de docent, hoe hoger de prestaties van de leerling”, redeneert Zijlstra. Hij kondigde dit voorjaar aan dat in 2020 elke hbo-docent een mastergraad moet hebben.

Begin dit jaar werd het maximale beursbedrag verhoogd naar zevenduizend euro, zodat leraren ook het verhoogde collegegeld voor een tweede studie kunnen betalen. Wie na zijn eerdere opleiding voor een zorg- of onderwijsopleiding kiest, kan dat doen tegen het normale tarief. Maar die uitzondering geldt niet voor wie al zo’n opleiding heeft afgerond.