Meer giften aan universiteiten in VS

Amerikaanse universiteiten krijgen weer bijna net zoveel giften als in 2008, toen de recessie nog niet had toegeslagen. Het zijn vooral rijke instellingen die hiervan profiteren.

In 2011 ontvingen de Amerikaanse universiteiten samen 30,3 miljard dollar aan giften, meldt de website Inside Higher Ed. Dat is 8 procent meer dan het jaar ervoor en bijna net zo veel als voor de recessie. Het scheelt nog maar 1,3 miljard dollar.

Verreweg het meeste geld ging naar de topuniversiteiten. Zo kreeg Stanford in 2010 bijna 600 miljoen dollar, terwijl dat in 2011 alweer meer dan 700 miljoen was. Toch is dat nog altijd minder dan in 2006, toen weldoeners de economische tegenspoed nog niet zagen aankomen en ruim 900 miljoen dollar gaven.