Meer UB-computers gereserveerd voor UU’ers

Sinds deze week kan je op computers in de universiteitsbibliotheek in de binnenstad alleen nog inloggen met je Solis-id. Dat betekent meer werkplekken voor UU’ers, en minder voor gasten.

“Hiermee hopen we enigszins tegemoet te komen aan klachten van universitaire studenten over het gebrek aan computers in tentamenperiodes”, zegt Stéphanie Helfferich van de universiteitsbibliotheek.

Voorheen konden niet-UU’ers in de UB in de binnenstad nog inloggen met een lenerspasnummer. Vanaf deze week kan dat nog maar op een aantal computers. Bij de servicebalie staan vier computers voor wie geen student of medewerker van de UU is. Zodra de renovatie van de UB in de binnenstad afgerond is, komen er nog zes computers bij voor gasten, schrijft de UB op haar site.

“Goede zaak”, reageert Guido van Seeters van de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS). “In de tentamenperiode is het enorm druk in de UB. Dan is het ontzettend vervelend als HU-studenten computerwerkplekken bezet houden.”

De PvdUS en de eenmansfractie McWUB stelden het tekort aan computerwerkplekken twee jaar geleden in de universiteitsraad aan de kaak. Daarna werd inloggen met je Solis-id verplicht gesteld in de UB in De Uithof. Ook kwam er een nieuwe regel: als je een computer verlaat word je na 30 minuten automatisch uitgelogd, en mag een ander je spullen aan de kant schuiven. Het is sindsdien een stuk makkelijker om een computerwerkplek in de UB Uithof te vinden, zegt Seeters.

Of de nieuwe maatregel in de binnenstad heel veel extra computerwerkplekken voor UU’ers oplevert, is de vraag. In 2009 bleek uit een inventarisatie dat slechts 4,3 procent van alle computeruren op het conto van externen staat.

HU-studenten met een laptop kunnen overigens nog prima werken in de UB in De Uithof en de binnenstad. Ze kunnen gewoon inloggen op het draadloze internet, en hoeven geen pasje te laten zien om binnen te komen, zoals in Leiden

Uit de jongste Nationale Studentenenquête blijkt dat UU-studenten van alle studenten het meest ontevreden zijn over de beschikbaarheid van studieplaatsen. Sindsdien zijn er op verschillende locaties studieplekken gecreëerd, en is er een mobiele app gemaakt die helpt bij het vinden van een vrije plek.