Meisjes moeten vechten voor een man

Utrecht is een echte meisjesstad. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met als gevolg dat hoog opgeleide vrouwen moeite hebben met het vinden van een man.

Bij de introductie was het al weer duidelijk. Van de nieuwe studenten was 63 procent van het vrouwelijke geslacht. Door deze trend wint het aantal vrouwen het snel van het aantal mannen. Dat blijkt ook uit cijfers van het CBS. In Utrecht zijn ruim 43.000 vrouwen tussen de 18 en 29 jaar op 33.000 mannen. Dat betekent dat 129 vrouwen strijden om de gunsten van honderd mannen.

Tot nu toe werd de verhouding na de studietijd rechtgetrokken, zegt hoogleraar Jan Latten in NRC Next. Rond de dertig hadden de meeste vrouwen een vaste partner en het jonge gezin vertrok naar het platteland. Maar Latten twijfelt of dit nog zal gebeuren. Steeds meer vrouwen vinden niet de man die ze zoeken. Het blijkt namelijk dat vrouwen het liefst een man hebben die minstens hetzelfde opleidingsniveau heeft. Terwijl mannen het traditioneel niet zo erg vinden te daten met een vrouw die een lagere opleiding heeft gedaan. En dus blijven vrouwen langer in de stad. Daar is immers de kans op een partner uiteindelijk toch groter.

RTV-Utrecht ging gisteren op onderzoek uit. Ze vroegen vrouwen of ze het inderdaad als lastig ervaren. "Ik merk dat de mannen arroganter worden." En de studenten het USC mochten ingaan op de vraag of deze luxe-positie bevalt. "Het zou tegen mijn mannelijkheid ingaan als ik zou zeggen dat ik dat vervelend zou vinden."   Filmpje!