Meisjesquotum voor Veritas en UMTC

De grootste gezelligheidsvereniging van Utrecht C.S. Veritas heeft dit jaar een vol-is-vol beleid. Er worden maximaal 400 nieuwe leden ingeschreven van wie hooguit 240 meisjes. Ook de kleinere vereniging UMTC waakt over de man-vrouw verhouding.

Zoals de meeste gemengde studentenverenigingen in Utrecht valt de verhouding vrouw-man uit in het voordeel van de meisjes. Niet zo gek voor een studentenstad waar het aantal vrouwen (60 procent) groter is dan het aantal mannen (40 procent). Van de gemengde verenigingen proberen Veritas en UMTC daar tijdens de inschrijving invloed op uit te oefenen. “We nemen dit jaar zo’n 100 nieuwe leden aan, als 60 vrouwen zich hebben ingeschreven, dan nemen we geen meisjes meer aan”, zegt UMTC (250 leden).

Ook Veritas (1700 leden) probeert op deze wijze de vereniging gemengd te houden. “Veertig procent van onze leden is man, en zestig procent vrouw,” zegt Veritas. Die verhouding wil de vereniging niet verder laten uitslaan in het voordeel van de vrouwen. Er kunnen dit jaar 400 nieuwe leden worden ingeschreven van wie dus maximaal 240 vrouwen en 160 mannen.

Ook de meeste andere verenigingen houden een maximum aan als het gaat om het inschrijven van nieuwe leden. Bij Unitas S.R. (1200 leden) is er maximaal plaats voor 250 nieuwe leden. Hoewel de vereniging voor ongeveer tweederde uit vrouwen bestaat, selecteert de club niet op sekse. Ook de gemengde kleinere verenigingen Biton (340 leden) en S.S.R.-N.U. (200 leden) maken geen onderscheid tussen mannen en vrouwen. Bij Biton zitten ongeveer even veel meisjes als jongens en bij S.S.R.-N.U. is de verhouding ook ongeveer 60-40. S.S.R.-N.U.: “We hebben nog nooit maatregelen hoeven nemen om de verhouding meisjes-jongens te beïnvloeden. Meestal gaat dat vanzelf goed. Het ene jaar hebben we 70 procent meisjes en het andere jaar 50.”

Alle verenigingen, dus ook ‘jongensvereniging’ het Utrechtsch Studenten Corps (kleine 1000 leden) en ‘meisjesvereniging’ U.V.S.V/N.V.V.S.U. (1300 leden) hebben overigens een limiet als het gaat om inschrijven van nieuwe leden. Meestal vanwege praktische redenen. UMTC: “We moeten de introductie voorbereiden voor we weten hoeveel nieuwe leden we krijgen. Daarom werken we ook met een maximum.”

GK