Mensenrechteninstituut ‘adopteert’ Anne Frank

Tot vorig jaar werd zij van bloemen voorzien door het naburige bloemenstalletje. Maar toen dat veranderde in een pizzatent, besloot hoogleraar Rechten van de mens Tom Zwart dat het een mooie taak voor zijn instituut was om er voor te zorgen dat Anne Frank er verzorgd bij staat.

Niet onlogisch, want het Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM) is gevestigd op Drift 15, op een steenworp afstand van de plek op het Janskerkhof, waar hety beeldje van Anne Frank staat.

Zoals elke week was het ook vandaag receptionist Remco Zwerver die de bloemen onder de armen van Anne stak. Hij doet het nu ruim een half jaar en heeft in die tijd gemerkt dat het beeldje veel aandacht krijgt. “Regelmatig staan er schoolklassen. Dan vertelt de meester of de juf ze het verhaal van Anne Frank."

Vaak is zijn boeket niet het enige, vertelt Zwerver, want er zijn meer mensen die bloemen meenemen. "Ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reacties. Een paar weken geleden hoorde ik mensen tegen hun kinderen zeggen: 'Kijk, die aardige meneer brengt bloemen voor Anne Frank mee.' Dat is toch mooi om te horen.”

EH