Minder fietsdiefstallen in Utrecht

In Utrecht daalt het aantal fietsdiefstallen van 4405 in 2008 naar 2765 in 2010. Groningen en Maastricht spannen de kroon. In deze studentensteden worden relatief de meeste fietsen ontvreemd.

Dit blijkt uit misdaadcijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag heeft gepubliceerd. Het gaat alleen om geregistreerde misdaden. Het zou dus ook kunnen dat Groningers veel vaker aangifte doen dan Utrechters.

In heel Nederland zijn er vorig jaar 107 duizend fietsendiefstallen geregistreerd. Dat zijn er een stuk minder dan in 2009, toen er bijna 128 duizend keer aangifte werd gedaan.

Sinds 2005 is het aantal aangiften van gestolen fietsen in vrijwel alle studentensteden gedaald, behalve in Maastricht, Haarlem, Middelburg en Assen. Vooral in Middelburg, waar in 2004 de Roosevelt Academy zijn deuren opende, schoot het aantal fietsendiefstallen omhoog. In Utrecht is vanaf 2008 een sterke dalende trend zichtbaar (in twee jaar van 15 naar 9 diefstallen per duizend inwoners).

Tags: groningen | fiets